Tillbaka till huvudmeny

Öka ekonomiavdelningens effektivitet – 5 tips efter semestern

Gör om rutiner och utmana dig själv – ett av fem tips på hur du kan öka effektiviteten på din ekonomiavdelning efter semestern.

Öka ekonomiavdelningens effektivitet efter sommaren. Bild: Freepik

Du vill gärna att ekonomiavdelningens effektivitet ska vara på topp från start. Men att komma tillbaka efter en lång semester är inte alltid helt enkelt. Mailboxen kanske innehåller hundratals olästa mail. Oftast är man också lite ”svårstartad”. Här kommer fem tips på vad du kan göra för att motivera dig själv och din avdelning efter semestern.

  1. Få inte panik över mailen! När du gått igenom dina mailboxar är det endast ett fåtal mail kvar som behöver tas om hand de närmaste dagarna. Avsett 1 h första dagen, det räcker oftast mer än väl.
  2. Påminn gärna organisationen om återkommande administrativa fel i t.ex. reseräkningar eller något liknande. Ofta är det ekonomiavdelningen som ”rättar” istället för att gå till källan. Genom att informera och ge exempel på ”best practise” blir man effektivare som organisation.
  3. Gå igenom mål och förutsättningar för kommande halvår med din avdelning. Det är viktigt att alla vet vad som gäller om ni ska kunna arbeta effektivt framåt.
  4. Välj två till tre ”otacksamma” arbetsuppgifter som du kan effektivisera,ta bort eller förenkla.
  5. Välj en till två arbetsuppgifter som du hanterat på samma sätt de senaste åren. Gör om rutinen helt och hållet. Utmana dig själv, resultatet blir oftast mycket bättre!

Smarta verktyg ökar ekonomiavdelningens effektivitet

Sommaren 2016 har förvånansvärt nog varit väldigt lugn om jag jämför med tidigare år. Mycket har jag att tacka mobilen för. Idag kan jag sköta nästan allt ifrån min mobil. Attestera utlägg, reseräkningar och fakturor via mobilen är några exempel. Läsa och ha tillgång till dokument via ”molnet” och slippa sätta igång datorn varje gång är ett annat.

Söker du också efter en effektivare hantering? Visma.net Expense – reseräkningar och utläggshantering i tre enkla steg.

Läs mer om Visma.net Expense

Mest populära

  • Gratis mall till bilpolicy för tjänstebil

    Bilpolicy – gratis mall till företaget

    Med en tjänstebilspolicy undviker företaget missförstånd med sina anställda. Där kan bland annat kostnader och miljöaspekter regleras på ett smidigt sätt. Ladda ner vår kostnadsfria mall och slipp onödiga problem.

  • Personalhandbok – gratis mall

    Personalhandbok – gratis mall för företag

    En bra personalhandbok ger medarbetare stenkoll på rutiner, plikter och rättigheter. Här samlas info om företagskultur, arbetstider och semester. Med vår nya mall har ni snart en uppdaterad personalhandbok på plats.

  • Fler ansökningar blir digitala

    Med licensen digital ärendehantering blir processen kring ärenden helt automatiserad. Just nu utvecklas fler funktioner som kommer att ingå framöver.
    – Vi har fått många bra förslag från er kunder, som friskvård och att omvandla semesterdagar till pengar, säger Håkan Karlsson, produktmarknadschef för Personec P.