Tillbaka till huvudmeny

Nyårslöfte: Öka andelen e-faktura!

Nytt år, nya utmaningar. Genom att gå över till e-faktura kan du effektivisera din fakturahantering med 35 procent så varför inte satsa på att öka andelen e-faktura under 2017? Läs vidare för att få tips om hur du sätter igång och hur du lyckas!

De senaste fem åren har elektroniska fakturor slagit igenom på bred front. De organisationer som har kommit längst i processen att övergå till elektronisk fakturahantering har upp mot 90 procent e-fakturor. Hur stor andel har ni? Känner ni att det börjar bli dags att sätta som mål att öka andelen e-faktura under 2017? Här kommer några tips på hur man lyckas!

E-faktura kostar betydligt mindre att hantera

Vår analys visar att en försiktig siffra för kostnaden att hantera en faktura manuellt är 60 kronor, motsvarande siffra för en elektronisk faktura är 5 kronor.

Men enligt andra källor kan en manuellt hanterad faktura mycket väl kosta mellan 200-700 kronor.

När Apoteket ville få ner kostnaderna genom att höja andelen e-fakturor och därmed få ökad automatisering och bättre kontroll på inköpen valde man att öka andelen e-fakturor från leverantörerna. På bara tre månader gick verksamheten från en e-fakturaandel på runt 20 procent till över 50 procent.

Fakturahanteringen effektiviseras med 35 procent genom e-faktura

När vi undersökte hur lång tid det tog användarna i Visma Proceedo att hantera elektronisk faktura jämfört med skannad så visade det sig att skannade fakturor tog i snitt 6 dagar att hantera medan motsvarande siffra för e-faktura var 3,9 dagar.

Genom att gå över till e-faktura kan du alltså effektivisera din fakturahantering med 35 procent.

Gör som Apoteket, sätt upp tydliga mål

Istället för att ha en generell målsättning om att öka mängden e-fakturor satte Apoteket målet att e-fakturaandelen skulle öka till 50 procent.

– Genom att ha ett väldigt tydligt mål från början fick vi ett stort engagemang inte bara i projektgruppen utan även ute på avdelningarna. Alla var på det klara med vad vi ville åstadkomma, hur vi skulle ta oss dit och vad det skulle ge, säger Annika Johansson, inköpschef på Apoteket.

Mest populära

  • Gratis mall till bilpolicy för tjänstebil

    Bilpolicy – gratis mall till företaget

    Med en tjänstebilspolicy undviker företaget missförstånd med sina anställda. Där kan bland annat kostnader och miljöaspekter regleras på ett smidigt sätt. Ladda ner vår kostnadsfria mall och slipp onödiga problem.

  • Personalhandbok – gratis mall

    Personalhandbok – gratis mall för företag

    En bra personalhandbok ger medarbetare stenkoll på rutiner, plikter och rättigheter. Här samlas info om företagskultur, arbetstider och semester. Med vår nya mall har ni snart en uppdaterad personalhandbok på plats.

  • Fler ansökningar blir digitala

    Med licensen digital ärendehantering blir processen kring ärenden helt automatiserad. Just nu utvecklas fler funktioner som kommer att ingå framöver.
    – Vi har fått många bra förslag från er kunder, som friskvård och att omvandla semesterdagar till pengar, säger Håkan Karlsson, produktmarknadschef för Personec P.