Tillbaka till huvudmeny

Nya EU-momsen för e-handlare – hur påverkar den dig?

Överstiger din totala försäljning från ditt svenska företag till konsumenter i andra EU-länder 99.680 SEK (10.000 EUR)? Då påverkas du av det nya regelverket.

E-handlare – Är du redo för EUs nya momsregler?

Är du e-handlare och din totala försäljning till konsumenter i andra EU-länder överstiger 99.680 SEK (10.000 EUR)? Då påverkas du av EUs momsregler som började gälla 1 juli 2021. Med de nya bestämmelserna vill EU förenkla och förtydliga regelverket för företag inom distanshandel.

Från och med 1 juli 2021 införde EU en gemensam omsättningströskel som gäller vid unionsintern distansförsäljning av varor och försäljning av elektroniska tjänster till konsumenter i andra EU-länder. Överstigs omsättningströskeln ska försäljningen beskattas med den momssats som gäller i EU-landet där köparen finns (se en förklarande video).

Vidare skall ditt företag rapportera och betala lokal moms i respektive EU-land där kunden har sin hemvist. För att detta skall bli smidigare att hantera kan svenska företag sköta momsdeklarationen och betala moms för sin EU-försäljning via Skatteverket, genom OSS (One Stop Shop).

Påverkas ditt företag?

Överstiger din totala försäljning från ditt svenska företag till konsumenter i andra EU-länder det gemensamma gränsbeloppet 99.680 SEK (10.000 EUR) per rullande 12-månaders period, så påverkas du av det nya regelverket.

Några viktiga detaljer

  • Säkerställ att er webbshop och affärssystem kan hantera rätt moms per vara och EU-land, så att det blir rätt moms vid försäljningen och att du sedan enkelt kan bokföra och redovisa momsen för varje EU-land.
  • Momsregistrera ditt företag för EU-försäljning via Skatteverket.
  • Du behöver lämna in momsredovisning per land, för all EU-försäljning till svenska Skatteverket via OSS-deklaration (exkl. Sverige).
  • ​​​​​​​Att du gör en inbetalning av EU-moms till Skatteverket, som sedan fördelar hela beloppet till respektive EU-land.

Specter förenklar momshanteringen för e-handlare

Specter har mångårig erfarenhet av att hjälpa e-handlare med momshantering för internationell B2C-försäljning. Med Specters affärssystem integrerat till din e-handelsplattform blir administrationen av moms enkel när du säljer till konsumenter inom EU, eller till länder som t.ex. Norge och Storbritannien.

Behöver du ett bra systemstöd för detta idag?

Specter har en EU-paketering av lösningen Internationell Momshantering. Detta gör att både bokföring och momsredovisning kan skötas enkelt och kostnadseffektivt, och hjälper ditt företag att hantera kraven från EU och Skatteverket.

Välkomna att kontakta oss för en personlig konsultation på sales@specter.se eller +46 (0)304-649400.

Mest populära

  • Räknas restid som arbetstid?

    Betald restid – en definitionsfråga med flera svar. Många yrkesgrupper spenderar många timmar i veckan på att resa mellan olika projekt eller arbetsplatser. Det finns tillfällen då restid räknas som arbetstid. Däremot räknas inte resan till och från den ordinarie arbetsplatsen som restid – dina medarbetare har alltså inte rätt till kompensation för tiden de lägger på att ta sig till arbetet.

  • Nya belopp och procent – Lönefakta 2023

    Nytt år innebär nya belopp och procent för dig som arbetar med lön och ekonomi. Dags att bekanta sig med årets sammanställning från Skatteverket om du inte redan gjort det.