Appar når konsultföretagen. Bild: Freepik

När appar når konsultföretagen

Jag slås ibland av den stora skillnaden i hur vi idag löser våra uppgifter på fritiden kontra i jobbet. Så fort jag ska lösa något hemma går jag ut och söker på Google, frågar en vän på Facebook eller Instagram via apparna. Är jag på stan och vill hitta en italiensk restaurang i närheten använder jag en app som Gastrogate. När jag ska leda mitt fotbollslag på träning använder jag appen MyClub för att registrera deltagande spelare, få snabb tillgång till anhörigas kontaktuppgifter mm. När mina barn går hem från skolan kan jag larma av via mobilen. Och om jag behöver skicka över pengar till en kompis använder jag Swish.

Appar för B2B

För oss konsumenter finns en uppsjö av appar som underlättar vår vardag. Men när det kommer till B2B, då får man leta efter appar. Varför är det så? De som jobbar i denna sektorn borde ha ett lika stort behov av appar i jobbet.

Visst finns det många bra appar; LinkedIn, Googles lösningar som Mail, Drive och Keep, Kalenderfunktionen, appar för CRM som SuperOffice. Ändå täcker de bara en del av behoven. Förklaringen verkar vara att systemlösningar inom B2B är utvecklade på andra plattformar som inte är mobila. Vilket skiljer dem från B2C. Eller? Nya lösningar behöver alltså först utvecklas på mobila plattformar som en app och utgå från att det är en mobil lösning som ska byggas, inte en stationär.

De senaste 3-4 åren har våra kunder haft app som önskemål i sina upphandlingar men det är sällan det som avgjort affärerna. Mer ”nice to have” när det kommer till kritan. Men nu känns det som om vindarna vänt. Behovet av mobilitet är större än någonsin och ny teknik möjliggör utveckling av kvalificerade appar. Nu börjar app-eran!

Ett segment som har stort behov av att minimera de administrativa uppgifterna är konsultföretag. Den administrativa odebiterbara tiden är dyr. Genom appen i vårt projektverktyg Visma Severa kan konsulten registrera sin nedlagda tid och administrera projektet direkt ute hos kund. Det är effektivare och rapporteringen blir mer korrekt när det sker i direkt anslutning till det arbete man utfört. Detta minskar tiden från utfört arbete till fakturering vilket påverkar likviditeten positivt.

Detta är en av flera funktioner i appen till vårt projektverktyg Visma Severa!

Testa appen och Visma Severa gratis i 30 dagar

Se och hör hur vår kund Yellon utnyttjat Visma Severa i sin verksamhet

Martin Sjögren arbetar som Försäljningschef på Visma Software och har varit verksam på olika företag inom Bank/finans, Management Consulting och Business Process Outsourcing i snart 25 år. Han har haft olika roller inom främst försäljning, service, rådgivning och consulting och har som högst på agendan att hjälpa kunder effektivisera och automatisera sina rutiner och processer kopplat till ekonomi, HR och Lön.
Kom i kontakt med Martin: