Tillbaka till huvudmeny

Digital marknadsföring och härliga kollegor – Möt Katarina

Katarina Tour om jobbet på Visma: ”Jag säger ofta att mitt jobb är som att arbeta på en liten start-up fast samtidigt i ett stort bolag.”

Namn: Katarina Tour

Roll på Visma: Marketing & Sales Coordinator (började på Visma 2014)

Vad har du för tidigare bakgrund?
Jag har studerat på Handelshögskolan i Stockholm där jag 2014 tog min masterexamen i Management. Innan dess pluggade jag i USA, där jag genomförde min Bachelor på University of Iowa. Jag fick möjligheten att studera i USA tack vare ett idrottsstipendium i simning.

När jag var nyexad funderade jag på vad jag ville göra. Två saker visste jag: 1) jag var sugen på att kliva direkt in i en konkret roll och inte en traineetjänst och 2) jag ville hamna på ett spännande bolag med med bra chefer. Jag sökte olika jobb efter skolan och fick chansen att komma på intervju hos Visma. Jag fastnade ordentligt för Visma under intervjuprocessen då bolaget, tjänsten och ledarskapet passade mig. Jag är nu inne på min andra tjänst inom Visma efter att ha jobbat drygt ett år med produktlansering.

Vad arbetar du med just nu?
Min roll är på marknadsavdelningen på det bolag i koncernen som heter Visma Enterprise AB. Den senaste tiden har fokus legat på att digitalisera och automatisera marknadsföringen av våra produkter och tjänster. Mer konkret innebär det mycket tid i vårt marketing automation-verktyg Eloqua.  Det händer mycket inom marknadsföring och dessutom jobbar vi i en väldigt föränderlig bransch. Det gäller därför att hela tiden tänka om och tänka nytt, testa sig fram och framförallt våga sticka ut lite.

Hur är det att jobba på Visma?
Jag säger ofta att mitt jobb är som att arbeta på en liten start-up fast samtidigt i ett stort bolag. Vi verkar i en bransch som är i konstant utveckling. Tempot är högt, vi behöver ofta anpassa oss snabbt och ibland lösa utmaningar ad-hoc. Samtidigt erbjuder Visma en stabil och trygg arbetsmiljö, en stark finansiell grund och möjligheten att arbeta med ett välkänt varumärke inom branschen.

Jag har också förmånen att jobba med kollegor som är helt fantastiska – marknadsansvarig, skribent, grafiker, webbansvarig och många fler, inte bara på min avdelning utan på hela Visma. Vi har väldigt kul på jobbet, det är en stor anledning till att jag trivs så bra!

Fika med kollegorna

”Jag säger ofta att mitt jobb är som att arbeta på en liten start-up fast samtidigt i ett stort bolag.”

Vilket är ditt roligaste Visma-minne?
Svår fråga, jag har många härliga minnen. Ett roligt minne är när min chef bytte ut formatet för våra utvecklingssamtal. Hon bad oss boka in henne i kalendern för en 3-timmars frivillig aktivitet. Det enda villkoret var att vi någon gång under tiden skulle prata målsättning. Jag själv valde simning och för mina kollegor i gruppen blev det allt ifrån skridskoåkning till matlagning och till och med spraytanning.

Hur spenderar du helst dina lediga dagar?
Jag har en bakgrund inom simidrotten, och älskar att jag fortfarande kan ha en fot inne i den sporten. Idag är jag engagerad i styrelsen för Simklubben Neptun och parallellt jobbar jag med ungdomsidrotten i klubben. Att dessutom komma ner på badet någon gång i veckan ger mig en perfekt möjlighet att själv hoppa i bassängen och ägna mig åt ett annat stort intresse – träning.

Vill du bli Katarinas kollega?

På våra karriärsidor kan du läsa mer om hur det är att arbeta i Nordens ledande IT-koncern.

Se våra lediga jobb

Mest populära

  • Gratis mall till bilpolicy för tjänstebil

    Bilpolicy – gratis mall till företaget

    Med en tjänstebilspolicy undviker företaget missförstånd med sina anställda. Där kan bland annat kostnader och miljöaspekter regleras på ett smidigt sätt. Ladda ner vår kostnadsfria mall och slipp onödiga problem.

  • Personalhandbok – gratis mall

    Personalhandbok – gratis mall för företag

    En bra personalhandbok ger medarbetare stenkoll på rutiner, plikter och rättigheter. Här samlas info om företagskultur, arbetstider och semester. Med vår nya mall har ni snart en uppdaterad personalhandbok på plats.

  • Fler ansökningar blir digitala

    Med licensen digital ärendehantering blir processen kring ärenden helt automatiserad. Just nu utvecklas fler funktioner som kommer att ingå framöver.
    – Vi har fått många bra förslag från er kunder, som friskvård och att omvandla semesterdagar till pengar, säger Håkan Karlsson, produktmarknadschef för Personec P.