Jultomten borde vara digital

Digitaliseringstips nr 24 jultomten blir digital

När jag var ett litet barn var julafton årets höjdpunkt. Bästa dagen på hela året. Slog födelsedagen med hästlängder. Anledningen är att jag fyller år på våren. Det innebar ofta små mjuka paket med sommarkläder eller någon annat som var bra att ha under årets varmare dagar. På julen däremot så trängdes de stora, hårda paketen under granen. Och det var inte bara en gång som jag var framme och tjuvklämde, skakade och vägde dessa paket i min hand.

Och alltid var det något i paketen som jag kunde använda direkt. Inte vänta ett par månader tills det var tillräckligt varmt. Nä, av med papper och snören och rätt ut i snön med klapparna som ofta var pulka, snow racer eller om jag hade ätit min gröt, ett par skidor. Tro mig, jag vet precis hur ett par skidor ser ut, känns och väger som ett inslaget paket. Även om mina kreativa föräldrar gjorde sitt yttersta att slå in dem annorlunda.

När vi hade sett klart på Kalle så var det dags för pappa att köpa tidningen. Och strax efteråt hördes frågan om det fanns några snälla barn från entrén. Jag visste redan då att tomten hade med sig ett paket till mig. Ett stort och hårt paket. Mer fanns inte plats för i säcken.

Jultomten borde vara digital

I dag när jag ska gå iväg och köpa tidningen så undrar barnen varför då. Du har ju senaste numret av kvällstidningen i din Ipad påpekar de förnuftigt och jag måste snabbt komma på en annan ursäkt. Med en kudde innanför den röda rocken, på med skägg, mössa och alla andra tillbehör som vi köpt på nätet tar jag ett stadigt tag i säcken med alla julklappar. Den flyger nästan av sig självt över axeln. Så lätt är den. Ändå har vi lagt båda barnens samtliga klappar i säcken. Paketen är nämligen väldigt små, oftast i form av ett kuvert med en lapp i. På lappen står det något i stil med “God Jul, här kommer ett årsabonnemang på spelet x – uppge koden y för att spela”. Hur tråkigt som helst tycker jag. Tomteverkstaden måste ha byggts om till en programvarufabrik och basen flyttad från nordpolen till Silicon Valley. Enklast vore det om jultomten själv var helt digital. Då hade vi kunna ladda ner alla julklappar direkt till respektive dator eller spelkonsol. Men barnen är överlyckliga. Och även de kan använda sina julklappar direkt.

Julen handlar ju mycket om att vara tillsammans med de man tycker om. Därför har vi i år valt att ge en donation till Missing People istället för klappar till kunder. Med de orden slutar vi denna bloggserie och önskar dig och alla de som du bryr dig om en riktigt god jul!

 

Niclas Nässlander är marknadschef på Visma Software och bloggar om nyttan av affärssystem blandat med personliga reflektioner. Har du tankar du vill dela med dig av angående ekonomi- och affärssystem, kontakta Niclas.
Kom i kontakt med Niclas: