Hur vi använder vårt sponsorskap för att skapa positiva medarbetarupplevelser

I oktober 2015 blev Visma titelsponsor för Visma Ski Classics – det välkända långdistansmästerskapet i längdskidor. Mästerskapet inkluderar bland annat Vasaloppet, Birkebeinerrennet, Marcialonga och tio andra prestigefulla och traditionella lopp i olika länder.

På Visma är vi entusiastiska över Visma Ski Classics, och sponsorskapet har dessutom gett oss möjlighet att skapa många positiva upplevelser för våra medarbetare.

Gemenskap

Vismakoncernen har upplevt en kraftig tillväxt under de senaste åren. I ljuset av vår snabba expansion har det varit viktigt för oss att fortsätta bibehålla en stark intern företagskultur. Vårt sponsorskap har på många sätt bidragit till att knyta samman vår organisation. Visma Ski Classics är en satsning som sträcker sig utanför kontorets och vardagens gränser, och som skrider över alla våra divisioner och länder. Sponsorskapet är en gemensam resa som alla våra medarbetare är en del av.

Intern stolthet

De traditionella och prestigefyllda loppen som ingår i mästerskapet sänds på TV i mer än 70 länder och Vismas varumärke exponeras för fler än 20 miljoner tittare. Visma är integrerat i såväl mästerskapets namn som logotyp. Vårt varumärke syns längs med spåren, på skidåkarnas startnummer, runt målgångarna och på flera andra ställen. Denna stora exponering har entusiasmerat många anställda och bidragit till intern stolthet. Medarbetare känner att de är en del av något betydelsefullt, något som engagerar människor från hela världen.

Visma Nordic Trophy

Under Visma Ski Classics säsong VII har en helt ny tävling instiftats, som bär namnet Visma Nordic Trophy. Våra medarbetare tycker denna tävling är extra spännande eftersom den är initierad av Visma och dessutom skänker extra styrka till mästerskapet. Visma kommer att dela ut prispengar till topp tre bland de manliga respektive kvinnliga skidåkarna. Visma Nordic Trophy utspelar sig i de nordiska länderna och de lopp som ingår i tävlingen är Vasaloppet, Birkebeinerrennet, Årefjällsloppet, Reistadløpet och Ylläs-Levi. Många av våra anställda planerar att besöka dessa lopp. På Vasaloppet och Birken har de även möjlighet att besöka Vismas eget campus och delta i de offentliga after ski-evenemangen som anordnas i den officiella Visma Ski Classics-trailern.

Från soffpotatis till elitskidåkare

Som titelsponsor för Visma Ski Classics har vi utmanat sex oerfarna längdskidåkare inom Visma att anmäla sig till Projekt Ylläs-Levi. Utmaningen: att komma i form och slutföra det finska loppet Ylläs-Levi. Sammanfattningsvis har de mindre än fyra månader på sig att gå från skidamatörer till skidhjältar. Under denna period får de stöd från professionella tränare för att utveckla sin teknik samt förbättra sin kondition och fysiska hälsa. Den 8:e april är det dags för dem att ta sig an det 67 kilometer långa loppet!

Projekt Ylläs-Levi har skapat stort internt engagemang. Våra anställda kan följa sina deltagande kollegor genom blogginlägg och videos genom såväl interna som externa kanaler. Projektet är ett hett diskussionsämne under luncherna och deltagarna själva har upplevt stort stöd från sina kollegor under projektets gång.

Visma Active

Att ha en god hälsa är viktigt för längdskidåkarna som deltar i Visma Ski Classics, men också för oss som är anställda på Visma. Vi har löpande initierat olika aktiviteter som fokuserar på och uppmuntrar till en aktiv livsstil.

Våra medarbetare kan delta i Instagram-tävlingen Visma Active. För att delta i tävlingen hashtaggar man sina foton av utomhusaktiviteter med #vismaactive. Det kan vara alla möjliga sorters aktiviteter, allt från skidåkning i fjällen till en promenad med hunden ute i parken. Varje vecka belönas den medarbetare som bidragit med veckans bästa bild och får då en Visma Ski Classics-gåva.

Utöver vår gemensamma Instragram-tävling kan våra medarbetare glädjas av rabatter på sportprodukter, stakmaskiner som finns utplacerade på flera av kontoren, videos som tillhandahåller tips kring skidteknik, vallning och styrketräning samt andra sportaktiviteter. Vi har även designat en egen Visma Ski Classics-kollektion med skidkläder och skidutrustning. Kollektionen är populär bland våra anställda och skapar en gemensam anknytning kring sponsorskapet.

Visma Ski Classics 4 Kids

I flera länder har vi arrangerat ett roligt och familjeorienterat evenemang inom ramen för vårt sponsorskap – Visma Ski Classics 4 Kids. Under detta evenemang ger vi barn till våra anställda, och andra barn som är intresserade, möjligheten att för en dag testa på hur det känns att vara en riktig längdskidåkare. Vi vill att barnen ska få känna den härliga atmosfären innan starten, det starka stödet under loppets gång och inte minst den häftiga känslan av att ha slutfört ett lopp.

Sammanfattningsvis är vårt sponsorskap av Visma Ski Classics en rolig och stor upplevelse för såväl vår koncern som för våra anställda. Vi ser utan tvivel fram emot att fortsätta med liknande aktiviteter i framtiden!

Vill du bli en del av vårt team?

vår karriärsida hittar du mer information om hur det är att arbeta i Nordens ledande IT-koncern. Där finner du även alla våra lediga tjänster!

 

Anne-Grethe is Visma's Corporate Brand & Project Manager. She is our project manager for the sponsorship and is part of the Visma Ski Classics Activation Group. Privately she is a keen skier and has taken part in multiple long distance races, most notably Marcialonga several times.
Kom i kontakt med Anne-Grethe: