Hur kan vi få till skillnaden mellan jobb och fritid när vi är hemma hela tiden?

Jobbar gör man på kontoret. Är man hemma är man ledig. Nja, vi hade väl inte en fullt så strikt uppdelning förut. Men nu, när vi både jobbar och är lediga därhemma, är det lätt hänt att gränsen mellan arbetstid och fritid helt suddas ut. Finns det några goda råd? Vi hörde efter med tre kollegor på Visma Consulting.

Lösningen finns just i gränserna. Det finns till och med forskning kring gränssättning för de som jobbar hemma. Man delar in det i tre olika områden:

  • Tidsgräns
  • Fysisk gräns
  • Mental gräns

Tyvärr finns det ingen generell lösning, utan var och en måste hitta det sätt som fungerar för en själv, i ens egen familjesituation och hemmiljö. Men det finns kanske tips att få. Vi börjar med att fråga Sara, som både är expert på arbetsmiljö och småbarnsmamma, om hon har några råd kring tidsgränser.

Håll koll på klockan

– Jag ser ju själv att det är svårt att sätta tidsgränser nu när mitt hemmakontor finns så tillgängligt och mina post-its med mina to dos tittar väntande på mig. Gränslösa arbetet och gränslösa privatlivet flyter in i varandra något oerhört. En lösning kan vara att ställa klockan och bestämma sig för att fram tills dess att klockan ringer så är det jobb som gäller. Eller när klockan ringer ska jag stänga av datorn. Och att vara tuff i det beslutet.

‒ Att göra en förskjutning i arbetstiden och vara ledig med barnen på eftermiddagen och jobba efter att de somnat kan vara en lösning som passar en del. Men då gäller det återigen att hålla koll på klockan, så att det blir lagom mycket jobbtid och även tid för återhämtning. Eftersom arbetet är så påminnande i min hemmamiljö så är just återhämtning något jag aktivt måste planera in.

– Lika viktigt som att kunna jobba hemma är det även att inte jobba hemma för att få återhämtning.  Jag ser exempelvis till att stänga dörren till mitt hemmakontor när jag är klar, under helgerna gömmer jag undan mina to do-listor för att hjälpa mig själv att koppla bort och vila, säger hon.

Fixa ditt hörn

Björn delar lägenhet med sin sambo som också jobbar hemifrån. Vilket är ditt bästa råd kring fysisk gräns?

‒ Fixa en bestämd arbetsplats, skulle jag säga. Och när du sitter där så är du “på jobbet” fastän du är hemma, det är en signal till övriga i hushållet. Det behöver inte vara ett separat rum, men ett hörn kanske kan få vara den plats där du har din dator, en bra stol och en stor skärm.

‒ Jag har lånat hem min stol från jobbet för att kunna sitta bra. Jag har mitt hörn i köket och min sambo har sitt hörn i vardagsrummet. På fredagseftermiddagarna ställer jag undan skärm och kontorsstol för att fysiskt ta helg på riktigt. Jag försöker också vara noga med pauserna och den där morgon- eller lunchpromenaden, så att jag håller igång blodomloppet, säger han.

En annan sak som Björn menar kan underlätta är att klä sig för att vara på jobbet. Vissa av oss har kanske andra kläder när vi är på kontoret än privat. Bara för att du jobbar hemma behöver du inte ta chansen att jobba i mjukisbyxor eller din favorit-t-shirt.

‒ För mig blir det en tydlig signal att nu är jag på jobbet och att jag sätter en gräns för mig själv.

Växla mellan stolen och soffan

Karin delar villa med en gubbe som oftast inte är hemma på dagtid. Gott om plats och lätt att få vara i fred alltså. Men även lite ensamt. Så här tänker hon kring mental gräns.

‒ Det är lätt att känna sig isolerad när man sitter hemma hela tiden. Då kanske man försöker ha koll på mail, Slack och allt vad det är, med följden att man blir avbruten av olika notifieringar hela tiden. Stäng av och fokusera på arbetet under kanske en timme, och ta sen en paus och kolla igenom nya meddelanden, föreslår hon.

‒ Behovet av variation skulle jag också vilja lyfta fram. Jag, som får vara i fred, försjunker lätt i jobbet och är både stel och yr i bollen när jag tittar upp från datorn. Jag sitter mestadels ordentligt vid mitt hemma-arbetsbord, men försöker gå ett varv då och då, kanske sjunker jag ner i soffan med datorn i knät en stund som omväxling.

‒ Respekt tycker jag är viktigt. Det är lätt att få kommentaren: “Du som ändå är hemma kan väl fixa ditten och datten”, men där får man sätta sin mentala gräns ‒ jobbtid är tid för jobb och resten tar vi på den lediga tiden, säger hon.

Våga be om stöd

Avslutningsvis ‒ är det jobbigt att få till arbetsdagen, prata med din chef. Boka ett videomöte och be om stöd, det är okej att vara villrådig. Och ta vara på de sociala tillfällena, ta digitala fikapauser med dina kollegor och hör hur de löser sin vardag.

‒ Vi såg rätt omgående att det faktiskt fungerar att samarbeta på distans. Är helt övertygad om att vi har massvis med lärdomar när detta väl är över och att vi kommer landa i en ny “vardag”. Men visst längtar man efter att ses på arbetsplatsen också. Det är inte så dumt med kontoret ändå, summerar Sara.

Skrivet av Karin Forsman

5