Tillbaka till huvudmeny

Hitta balansen i din lagerhantering

Så fixar du smidigare lagerflöde med automatiserade processer.

Lagerhantering, Bild: Freepik

Lagerhantering är en svår balansgång. Å ena sidan vill man kunna garantera tillgång på varor och ökad försäljning, å andra sidan slippa dras med hyllvärmare som ligger och binder kapital och dyra lagerkostnader.

Att hitta den perfekta balansen i sin lagerhantering är en konstform som ständigt attackeras av diverse oförutsedda händelser och den mänskliga faktorn. Dessutom tar det tid att analysera verksamheten; hur mycket säljer vi av en viss produkt, hur lång tid tar det att få hem den, får vi rabatt eller fri frakt vid en viss kvantitet osv.

Det gäller att ha bra rutiner som fungerar idag men också i framtiden, när verksamheten växer. Magkänslan i all ära, men hur många gånger har man inte önskat att man kunde se in i framtiden och veta exakt hur många artiklar som krävs och när?

Smidigare lagerflöde med automatiserade processer

Med affärssystemet Visma.net Logistics behöver du inte önska längre. Ställ in dina värden för säkerhetslager, beställningspunkt och beställningsantal i systemet. Sen ger Visma.net Logistics automatiskt förslag på vad som skall köpas in. Efter ett tag kan systemet lära sig räkna fram vilka värden som skall vara grund för beställningsförslagen.

Systemet kan analysera hur försäljningen har varit säsongen innan och utifrån den analysen ges förslag på vad som skall vara beställningspunkt och beställningsantal. Genom att automatisera din lagerhantering spar du både pengar och tid, som du kan lägga på att driva företaget framåt.

Med bra rutiner för inköp ökar sannolikheten att leveransen sker i tid, vilket bidrar till kundupplevelsen. Nöjda kunder ger starkare relationer, vilket i sin tur kan ge nya kunder som gör att företaget växer. Och då står Visma.net Logistics redo att möta de nya utmaningarna för ditt lager.

För fler tips, ladda ner den här guiden

Mest populära

  • Kan arbetsgivare betala ut pengar istället för semester?

    När semesteråret når sitt slut, och de anställda har semesterdagar kvar, vad kan du som arbetsgivare göra? Kan du betala ut pengar istället för att ge medarbetaren semester? Det är en vanlig fråga, och svaret finns i semesterlagen.

  • Räknas restid som arbetstid?

    Betald restid – en definitionsfråga med flera svar. Många yrkesgrupper spenderar många timmar i veckan på att resa mellan olika projekt eller arbetsplatser. Det finns tillfällen då restid räknas som arbetstid. Däremot räknas inte resan till och från den ordinarie arbetsplatsen som restid – dina medarbetare har alltså inte rätt till kompensation för tiden de lägger på att ta sig till arbetet.