Tillbaka till huvudmeny

Gör medarbetarna till ambassadörer

Alla arbetsgivare vill att medarbetarna fungerar som ambassadörer för verksamheten. Idag har det blivit lättare, tack vare sociala medier som Linkedin.

Gör medarbetarna till ambassadörer för arbetsplatsen
Gör medarbetarna till ambassadörer för arbetsplatsen

För Millennials, generationen som idag är mellan 23 och 41 år, är det viktigt att känna att jobbet har ett meningsfullt syfte. Många identifierar sig också med sin yrkesroll och sociala medier har gjort att den privata sfären smälter samman med den yrkesmässiga. I det sociala flödet finns både befintliga och före detta kollegor, barndomsvänner och gamla pluggkompisar, många fler som kan få upp ögonen för dig som arbetsgivare, ifall du uppmuntrar anställda att stärka sina personliga varumärken på sociala medier som Linkedin.

Employer branding som drivs av medarbetarna

Vissa arbetsgivare oroas över att en utförligt skriven profil på Linkedin ska öka risken för att personen kommer att sluta. Men om dina medarbetare beskriver sina kompetenser och vad de gör på jobbet, bidrar det framför allt till att stärka ditt employer brand. Fler nås också av organisationens kommunikation och kan se dina medarbetares stolthet över sin arbetsplats.

Du kan också uppmuntra anställda att gilla och dela organisationens inlägg i sociala medier. Det ska självklart vara ett fritt val, då alla inte är bekväma med att dela arbetsgivarens  kommunikation bland sina vänner.

Gilla eller dela i SoMe?

En del är osäkra på om de ska gilla eller dela inlägg i sociala medier. Därför kan det vara bra att kommunicera att Gilla betyder att man håller med om inlägget, och Dela att det är något som man vill att ens kontakter ska läsa. På Linkedin är det dock ingen skillnad om man väljer att gilla eller dela, inlägget kommer att synas i kontakternas flöden ändå.

Även på Facebook kan medarbetare lägga in dig som arbetsgivare och sprida organisationens kommunikation vidare.

Slutligen, öppenhet är helt klart framtiden och sociala medier gör att du kan nå många fler potentiella medarbetare. Hjälp dina medarbetare att utvecklas, så kommer företaget att utvecklas med dem!

 

Vill du bli ambassadör för en fantastisk arbetsplats?

Spana in alla lediga tjänster på Visma!

Mest populära

  • Nya löner för 2023 är på plats – så här påverkas du

    Kommunal tillsammans med Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, har nu fattat beslut om det sista avtalsåret. De är överens om hur mycket lönerna ska öka under 2023 och har fått till en kraftig ökning av avtalets lägstalön. Samtidigt skjuts förhandlingen om låglönesatsningen till nästa år.

  • P27 läggs ner – vad händer nu?

    P27 Nordic Payments, projektet som skulle bygga en gemensam betalningsinfrastruktur i Norden, har dragit tillbaka sin ansökan om clearingtillstånd från Finansinspektionen.

  • Agda PS – nästa generations lönesystem

    Det händer mycket runt lönesystemet Agda PS. Planen för Agda PS är exceptionellt spännande, både för befintliga kunder men också för nya. Jag har träffat Mikko Keinonen, Product Development Director på Visma Enterprise, för att ta reda på mer.