Tillbaka till huvudmeny

Förändrat digitalt landskap skapar ökade förväntningar bland webbplatsbesökare

Pandemin har skapat ett förändrat digitalt beteende världen över. Under tiden många företag gått över till en hybrid arbetsplats har förväntningar från webbplatsbesökare ökat. Framtidssäkrade webbplattformar och spridning av personaliserat innehåll i flertal digitala kanaler har blivit allt viktigare.

kvinna sitter vid laptop

Förväntningarna på värdet av det innehåll som publiceras har ökat och att leverera samma budskap till alla besökare är inte längre tillräckligt. Spridningen av innehåll har gått från masskommunikation till individuella dialoger, och det finns idag ett starkt behov av att kunna publicera personaliserad information i fler digitala kanaler, på ett mer effektivt sätt.

Tre områden som driver agil innehållshantering

  • Producera rätt typ av innehåll i rätt mängd

Det finns ett nästan omättat behov av att producera innehåll. Det är dock viktigt att säkerställa att man producerar rätt typ av innehåll som skapar ett faktiskt värde för besökaren. 

  • Distribuera innehåll i olika kanaler

Idag rör sig besökarna i allt fler kanaler och det är viktigt att distribuera rätt information anpassat efter de kanaler där de befinner sig. 

  • Personalisera och optimera innehåll

Besökarna har stora förväntningar på att hitta rätt information på ett smidigt och snabbt sätt och då är det viktigt att se till att ens innehåll är personaliserat och optimerat efter besökarens behov. 

Förutsättningar för en snabb, skalbar och framtidssäkrad plattform

I takt med att förväntningar på innehåll ökat har även kraven på webbplattformar gjort det. Webbpublicering såg lite annorlunda ut förr, och det var inte allt för länge sen då webbsidan var den enda digitala kanalen där man publicerade sitt innehåll. Idag finns ett större behov av anpassade webblösningar för att på ett smidigt och effektivt sätt kunna arbeta med en stor mängd innehåll anpassat till olika typer av format, enheter och kanaler.

Det tar 0,05 sekunder för en besökare att besluta om den ska stanna eller lämna en webbplats

Idag finns det en mycket högre tröskel på vad besökarna faktiskt förväntar sig på en webbplats – både gällande hur snabbt den laddar och hur relevant innehållet är. 

I den senaste uppdateringen från Google (Core Web Vitals) är det allt viktigare hur smidigt är det för besökarna att navigera på din webbplats utifrån ren teknisk prestanda. Det innebär att det inte längre bara är innehållet på webbplatserna som spelar roll för att ranka högt i det organiska sökresultatet på Google, utan även dess teknik och prestanda i form av bland annat laddningstid och användarvänlighet. 

Är du rustad med en framtidssäkrad plattform?

I vårt webbinar: Är du rustad med en framtidssäkrad plattform, går vi igenom ämnena: framtidens plattform och säker dataanalys.

Se webbinariet on-demand och hör Mårten Bokedal från Optimizely (tidigare Episerver) berätta mer om deras kommande CMS-lansering (CMS 12), byggd på .net 5 – Microsoft senaste plattform av modern infrastruktur. Han går igenom hur Optimizely gått från webbplattform till digital plattform, de fyra hörnstenarna som formar den moderna upplevelsen inom e-handel samt förklarar de utmaningar som finns. 

Ulf Risberg från Vizzit berättar hur du får kontroll över din data med hjälp av säker dataanalys och förklarar de två domarna från EU-domstolen: Schrems II (GDPR) och Planet 49 (Cookie consent), samt vad som är viktigt att tänka på ur ett säkerhetsperspektiv från både webbplatsägarens och besökarens synvinkel.

Optimizely är Sveriges ledande lösning för CMS och digital marknadsföring. Visma Consulting är en Optimizely Gold Partner, och vi erbjuder Optimizely-lösningar som intranät, digital arbetsplats, webbutveckling, mm.

Läs mer om våra lösningar med Optimizely

Mest populära

  • Gratis mall till bilpolicy för tjänstebil

    Bilpolicy – gratis mall till företaget

    Med en tjänstebilspolicy undviker företaget missförstånd med sina anställda. Där kan bland annat kostnader och miljöaspekter regleras på ett smidigt sätt. Ladda ner vår kostnadsfria mall och slipp onödiga problem.

  • Personalhandbok – gratis mall

    Personalhandbok – gratis mall för företag

    En bra personalhandbok ger medarbetare stenkoll på rutiner, plikter och rättigheter. Här samlas info om företagskultur, arbetstider och semester. Med vår nya mall har ni snart en uppdaterad personalhandbok på plats.

  • Fler ansökningar blir digitala

    Med licensen digital ärendehantering blir processen kring ärenden helt automatiserad. Just nu utvecklas fler funktioner som kommer att ingå framöver.
    – Vi har fått många bra förslag från er kunder, som friskvård och att omvandla semesterdagar till pengar, säger Håkan Karlsson, produktmarknadschef för Personec P.