Fem kvinnliga ledare ger tips till toppen

Under det fullsatta seminariet “Framgångsrika kvinnliga ledare som förebilder” hos Offentliga Affärer i Almedalen den 3 juli diskuterades ledarskap och karriär. På scenen stod fem kvinnor med den gemensamma nämnaren att de alla har klättrat på karriärstegen och tagit ledande positioner i sina organisationer. En av dem var Visma Enterprise vd Sofia Gerstenfeld.

Åhörarna fick ta del av  ledarnas väg mot toppen med speciellt fokus på de etapper som avgjort den resan. En viktig del av diskussionen var deras reflektioner kring vad som är viktigt att tänka på för kvinnor i karriären , liksom de utmaningar som de själva stött på. Paneldeltagarna hade flera intressanta medskick till kvinnor som vill bli framgångsrika ledare, och fem av dem kan summeras så här:

  1. Håll styrelseordförande nära och se till att ni delar samma riktning. Informera styrelsen om de planer som du som ledare har. (Sofia Gerstenfeld, VD, Visma Enterprise)
  2. Det är viktigt för kvinnliga ledare att noga komma ihåg och tänka på att både välja chef och välja medarbetare. (Vesna Jovic, VD, SKL, Sveriges Kommuner och Landsting)
  3. Kvinnor behöver ta sig själva för givna och självklara i ledande sammanhang. Du måste inte ha alla svar själv, men tänka på att det du har att tillföra är unikt. (Eva-Lotta Löwstedt Lundell, VD, SKL Kommentus)
  4. Ensam är inte stark, och sträva inte efter att vara perfekt. Behåll din inre kompass och ha tydliga mål är också viktigt. (Magdalena Gerger, VD och Koncernchef, Systembolaget)
  5. Var medveten om den historia vi kvinnor har på arbetsmarknaden, och vad kvinnorna i generationerna före oss har kämpat för. (Antje Jackelén, Ärkebiskop, Svenska Kyrkan)

Nyckeln till att bli en framgångsrik ledare, oavsett om du är man eller kvinna är, enligt Sofia Gerstenfeld, att du delar och står för bolagets eller organisationens kultur och värderingar. Att omge dig med ett starkt team och rekrytera andra duktiga ledare, är ytterligare en viktig aspekt.

Efter seminariet står det klart att vägen till toppen sällan är varken kort, rak eller självklar. Och det gäller nog för både kvinnor och män. Vägen dit är en del av resan och det gäller att ha roligt under färden.

Frida arbetar som pr-ansvarig för Visma i Sverige och intresserar sig för kommunikation i alla dess former. Hon tycker opinionsbildande debatter är särskilt spännande, men även den moderna kommunikation som växer fram i gränslandet mellan pr och marknadsföring.
Kom i kontakt med Frida: