Tillbaka till huvudmeny

European Cyber Security Month 2022 – 10 års jubileum

European Cyber Security Month (ECSM) är EU:s årliga kampanj tillägnad att främja cybersäkerhet bland EU-medborgare och organisationer. I år firar European Cyber Security Month 10 år, med ämnena phishing och ransomware i fokus.

Illustration av cyberattack genom phishing.

Digitaliseringen ökar snabbt, vilket i allra högsta grad påverkar enskilda individer och samhället som helhet. För att ligga steget före cyberkriminella är det viktigt att kontinuerligt förbättra den tekniska säkerheten samt öka medvetenheten, utbilda och involvera medarbetare i cybersäkerhetsfrågor.

Årets fokusämnen under ECSM är phishing och ransomeware. Inget av dessa cyberhot är nya, men då cyberbrottslingar ständigt utvecklar sina tekniker ökar även antal attacker. Phishing-attacker har tredubblats sedan 2020 och antalet ransomware-attacker har fördubblats varje år. Alla olika företag och organisationer är i riskzonen att drabbas, oavsett storlek. Nedan förklarar vi begreppen lite närmre samt ger dig tips och råd för hur du kan förhindra och upptäcka cyberattacker, samt hur du på bästa sätt håller dig säker online. 

Vad är phishing?

Phishing, eller nätfiske som det heter på svenska, är den vanligaste formen av bedrägeri bland cyberkriminella idag. Phishing-attacker har för avsikt att ”fiska” efter personlig och känslig information som exempelvis lösenord eller kortnummer. Phishing-mejl skickas som massutskick och ser ofta trovärdigt ut med avsändarens företagslogotyp och adress. 

  • Håll utkik efter dålig grammatik och oprofessionellt språk
  • Se efter om mejlet Innehåller konstiga rubriker eller icke-personliga hälsningsfraser
  • Var vaksam vid frågor om personlig information, lösenord, PIN-kod, inloggningsuppgifter eller personnummer
  • Klicka aldrig på länkar eller bilagor då de kan innehålla skadlig programvara

Visste du att…
Antalet phishing-attacker har tredubblats sedan början av 2020
30 % av phishing-mejl levereras på måndagar
32,5 % av alla e-postmeddelanden innehåller ordet PAYMENT eller BETALNING i ämnesraden

Vad är ransomware?

Ransomware är en form av skadlig programvara (malware) som krypterar filer eller hela hårddiskar med syfte att begära en lösensumma från den drabbade för att låsa upp de krypterade filerna. Det är den mest förödande typen av cyberattack och påverkar organisationer av alla storlekar. Ransomware sprids främst genom nätfiske/phishing-mejl som innehåller bilagor med en infekterad fil. 

  • Var extra försiktig när du öppnar mejl från okända e-postadresser
  • Öppna aldrig misstänkta e-postbilagor och klicka aldrig på okända länkar
  • Skapa säkerhetskopior av dina filer, helst i molnet och på en extern hårddisk
  • Använd alltid starka lösenord och aktivera tvåfaktor- eller multifaktorautentisering
  • Använd virusskydd på alla dina enheter
  • Anslut aldrig okända USB-minnen till din dator

Visste du att…
234 % ökade ransomware-attacker med i Europa under år 2021
21 dagar är den genomsnittliga tiden för driftstopp efter en ransomware-attack
29 % av organisationer som betalt lösensumma vid ransomware-attacker har fortfarande inte haft möjlighet att återställa sin data

Vismas åtgärder för ökad cybersäkerhet

Säkerhet är en av Vismas viktigaste prioriteringar, och vi är engagerade i att skydda de uppgifter vi får från våra kunder, anställda och kontaktpersoner. Vårt fokus på säkerhet är djupt integrerad i alla delar av vår komplexa organisation. Vi gör detta för att säkerställa att våra kunders data, vår egen data och att vår egen infrastruktur är av bästa slag. 

Naturen av säkerhetshot och it-brottslighet förändras ständigt. I vår roll som leverantör av molnlösningar har vi gjort säkerhetsmedvetenhet till en naturlig del av vår process. Vi jobbar aktivt och proaktivt med att upprätthålla bästa möjliga skydd och försvar i våra lösningar, för att säkerställa våra kunders trygghet.

På Visma är vi alltid öppna med våra rutiner och hur vi hanterar våra kunders data just för att du som kund ska känna dig trygg i vår leverans.

Mest populära

  • Kan arbetsgivare betala ut pengar istället för semester?

    När semesteråret når sitt slut, och de anställda har semesterdagar kvar, vad kan du som arbetsgivare göra? Kan du betala ut pengar istället för att ge medarbetaren semester? Det är en vanlig fråga, och svaret finns i semesterlagen.

  • Nya pensionsåldrar från 2023

    Från och med år 2023 gäller nya pensionsåldrar som styr när du tidigast kan ta ut din allmänna pension. Även garantipension, inkomstpensionstillägg och bostadstillägg omfattas av de nya reglerna.

  • Räknas restid som arbetstid?

    Betald restid – en definitionsfråga med flera svar. Många yrkesgrupper spenderar många timmar i veckan på att resa mellan olika projekt eller arbetsplatser. Det finns tillfällen då restid räknas som arbetstid. Däremot räknas inte resan till och från den ordinarie arbetsplatsen som restid – dina medarbetare har alltså inte rätt till kompensation för tiden de lägger på att ta sig till arbetet.