Effektivitetstips nummer 9 - Communitys.

Effektivitetstips #9 Communitys

Community – användare delar kunskap.

Säkert använder du flera system och program varje arbetsdag. Ibland kanske det känns som att du inte får ut det mesta av systemet och önskar att du inte var ensam om dina frågor och funderingar? Det kanske du inte är heller. Visma liksom många andra systemleverantörer har communitys för flera av sina produkter. Ett community är ett perfekt sätt att få tips på uppdateringar och smarta funktioner, läsa sig till hur andra användare löst problem och gör arbetsuppgifter lättare och smidigare.

Genom att använda dina system på ett effektivare sätt kan du effektivisera sättet du arbetar på.

Communitys kan vara ett effektivt verktyg för att öka effektiviteten. Bild: Freepik

Communitys kan vara ett effektivt verktyg för att öka effektiviteten. Bild: Freepik

Interna communitys som informationskälla

Hur ser informationsspridningen ut på ditt företag? Interninformation och internkommunikation är viktiga verktyg för att alla medarbetare ska känna att de är en del av företaget, inte bara jobbar på företaget. Det finns flera communitys för internkommunikation på företag. Ta till exempel Yammer, det är ett enkelt, roligt och smidigt sätt att dela med sig av information som rör hela företaget.

Sitter era medarbetar utspridda på flera orter? Eller har ni många konsulter som är ute hos kunder? Då är ett internt community kanske det perfekta substitut till på-plats-möten. Ni behöver inte hitta och avsätta tid i kalendern och inte heller krångla med mötesförfrågningar och mailgrupper.

Dela information till alla, smidigt och direkt.

Har du några tips på communitys? Kommentera gärna.

Hanna Lidgren jobbar med digital marknadsföring på Visma Software. Förutom kommunikation och digitala medier har Hanna en förkärlek för 80-talsballadtexter och inredning i plast. Bloggar gör hon om nyttan av affärssystem ur en personlig vinkel.
Kom i kontakt med :