Effektivitetstips nummer 7 - Så hanterar du surdegarna. Bild: Freepik

Effektivitetstips #7 – Så hanterar du surdegarna

Du vet hur det är. Den där tråkiga, svåra uppgiften som du vet att du borde göra men energin räcker liksom inte till. Detta är speciellt jobbigt då de börjar gro till surdegar som man hela tiden vill skjuta upp, för istället ägna sig åt de små arbetsuppgifterna som går snabbt att beta av.

Nackdelen med att skjuta upp saker är att de blir en tyngre och tyngre last längs vägen. ”Lämna inte dagens arbete till morgondagen” stämmer ofta, för i morgon kommer det ännu mer. Likabra att ta tag i saken. Här kommer tips som jag brukar göra för att ta tag i dessa surdegar.

surdeg

Ta tag i uppgifterna direkt – innan de blir till surdegar.

Ta tag i surdegarna direkt

Varför inte vända på det? Börja dagen med en god kopp kaffe vid skrivbordet, lite bra kom-igång-musik om det behövs, sträck på dig rejält en gång och tänk sedan ”nu kör vi!”.

När du sedan är klar med den arbetsuppgiften så kommer det att kännas mycket bättre. Fokus blir skärpt, arbetsglädjen större och andra enkla arbetsuppgifter känns nu ännu enklare än vad de redan var från början. Framför allt blir du dessutom en gladare kollega!

Christer Tjernberg är IT-ansvarig på Visma Software och bloggar om hur du kan effektivisera din vardag. Med eller utan IT som hjälpmedel.
Kom i kontakt med Christer: