Tillbaka till huvudmeny

Effektivitetstips #6 – 12 tips för effektivare möten

Möten som tar massa tid, utan agenda och utan förberedelser, det är ju inte så effektivt. Här är 12 tips för effektivare möten.

Effektivitetstips nummer 6 - effektivare möten. Bild: Freepik

Se upp för mötesdöden. Vi har alla varit där. Ett möte där du inte har någon aning om agendan eller vad du ska bidra med. Det är inte effektivt. Vi har listat 12 saker som gör att du och ditt företag kan ha effektivare möten. Dessa tolv är:

  1. Maila agendan minst 24 timmar innan mötet
  2. Kom till möten fem minuter innan start
  3. Kom förberedd – använd mötestiden till beslut istället för diskussion
  4. Håll dig till ämnet – inga möten i mötet
  5. Börja och avsluta på utsatt tid
  6. Boka 45 minuter istället för 60
  7. Dela all relevant information med deltagarna innan mötet
  8. Telefon och dator lämnas utanför om inget annat bestämts
  9. Avbryt inte den som talar
  10. Tystnad = inga invändningar
  11. Följ upp via mail inom 24 timmar
  12. Utmana idéerna, inte budbäraren
Effektivitetstips nummer 6 - effektivare möten

Kan du anamma ett par av dessa tips så kommer du få mycket effektivare möten.

Klickar du på bilden så öppnas den upp som pdf och du kan skriva ut den och med fördel sätta upp i era möteslokaler.

Har du andra tips på hur just du gör för att ha effektiva möten? Kommentera gärna.

Mest populära

  • Tillfälliga regler för julklappar till anställda under corona

    Julklappar till anställda i coronatider

    I år när många sitter utspridda på hemmakontoren kan det bli extra svettigt för arbetsgivarens tomte. Samtidigt har tomten möjlighet att vara extra generös, utan att riskera skattekonsekvenser för mottagaren.

  • Digital AW går att anpassa efter budget och antalet deltagare

    Tips för en lyckad digital AW

    I oktober har det gått 200 dagar sedan flytten till hemmakontoren i mars. Innan corona var After Work en vanlig aktivitet för att skapa trivsel på jobbet. Så vad krävs för att få till en lyckad digital AW, nu när kollegorna är utspridda?