Skip to main content

Effektivitetstips #5 – Rensa skrivbordet

Ditt skrivbord är rena bakteriehärden. Rensa skrivbordet – fördelarna är flera än bara hälsoaspekter. Anamma Clean desk policy och bli mer effektiv.

Effektivitetstips nummer 5 - rensa skrivbordet. Bild: Freepik

“Clean desk policy” kom från början som ett önskemål från städarna för att de skulle kunna göra ett bättre jobb med rena skrivbord.

Numer är Clean desk policy riktlinjer för hur medarbetarna ska lämna sina arbetsplatser när de går hem. Fördelarna är många, tillexempel:

  • öka effektiviteten genom att mindre tid går åt till att leta efter saker
  • påverka medarbetarna att arbeta mer elektroniskt
  • öka möjligheten för människor att flytta runt beroende på vilka de jobbar med
  • ha ett kontor som inte är personligt utan öppet för alla
  • höja säkerheten
  • bygga en företagskultur som premierar ordning och reda
  • utstråla effektivitet vid kundbesök
  • klara att ha färre skrivbord än anställda

Förbättra din hygien med clean desk policy

Mikrobiologen Dr. Charles Gerba vid University of Arizona har genomfört en undersökning om hur mycket bakterier som egentligen finns på och runt omkring våra skrivbord. Resultatet är minst sagt skrämmande. Se bara hans presentation hos Tedx:

Förklaringen till detta bakterieinferno uppges vara att vi spenderar allt mer tid framför våra skrivbord. Många äter till exempel lunch eller mellanmål vid datorn vilket gör att smulor och annat skräp hamnar i exempelvis tangentbordet.
Om inte det gör att du städar skrivbordet med jämna mellanrum så vet jag inte vad… Hur gör du med ditt skrivbord? Kommentera i fältet nedan.

Mest populära

  • Digital AW går att anpassa efter budget och antalet deltagare

    Tips för en lyckad digital AW

    I oktober har det gått 200 dagar sedan flytten till hemmakontoren i mars. Innan corona var After Work en vanlig aktivitet för att skapa trivsel på jobbet. Så vad krävs för att få till en lyckad digital AW, nu när kollegorna är utspridda? 

  • Tillfälliga regler för julklappar till anställda under corona

    Julklappar till anställda i coronatider

    I år när många sitter utspridda på hemmakontoren kan det bli extra svettigt för arbetsgivarens tomte. Samtidigt har tomten möjlighet att vara extra generös, utan att riskera skattekonsekvenser för mottagaren.