Tillbaka till huvudmeny

Effektivitetstips #4 – Lyssna på podcast

Frukostseminarier kanske inte alltid är mest effektivt, få information och inspiration av en Podcast.

Effektivitetstips nummer 4 - lyssna på podcast. Bild: Freepik

Att lära sig nya saker genom inspiration ligger högt upp på mångas önskelista. Men ibland räcker inte tiden till och det där frukostseminariet som du ville gå på passade inte riktigt in med din planering. Då kan en podcast vara ett bra alternativ.

En podcast (poddsändning, podradio eller pod) är ett enkelt sätt att prenumerera på ljud- eller videofiler via nätet. Via ett program eller en app väljer du vad du vill lyssna på, sen får du nya avsnitt löpande.

Så lyssnar du på podcast

Du kan lyssna via en dator, smartphone eller läsplatta. Du laddar antingen ner podden till din enhet, eller streamar den. Om du laddar ner kan du alltid lyssna på avsnittet, men om du streamar krävs en konstant internetuppkoppling.

Program för att lyssna på Podcast har du förmodligen redan i din smartphone men om du vill testa andra program än den förvalda kan du besöka Google Play eller Itunes. När du väl har valt det program som ska spela upp dina podcasts så kan du välja i arkivet eller liknande vilket eller vilka program och avsnitt du vill lyssna på.

Vill du göra din egna podcast har Internetworld publicerat en bra artikel hur du går tillväga.

Tips på bra podcast som inspirerar och utvecklar

Denna lista går ju att göra evighetslång och du är mer än välkommen att ge tips i kommentarsfältet nedan. Men här är några bra poddar om företagande att börja med:

Mest populära

  • Tillfälliga regler för julklappar till anställda under corona

    Julklappar till anställda i coronatider

    I år när många sitter utspridda på hemmakontoren kan det bli extra svettigt för arbetsgivarens tomte. Samtidigt har tomten möjlighet att vara extra generös, utan att riskera skattekonsekvenser för mottagaren.

  • Digital AW går att anpassa efter budget och antalet deltagare

    Tips för en lyckad digital AW

    I oktober har det gått 200 dagar sedan flytten till hemmakontoren i mars. Innan corona var After Work en vanlig aktivitet för att skapa trivsel på jobbet. Så vad krävs för att få till en lyckad digital AW, nu när kollegorna är utspridda?