Skip to main content

Effektivitetstips #24 – Bli lika effektiv som jultomten

Hela den här bloggserien har vi skrivit och tipsat om hur du kan bli effektivare. Vi har i 24 inlägg blandat citat från duktiga människor som har sagt kloka saker med egna erfarenheter och spaningar. Men det finns en person som verkligen är effektivitet personifierad – jultomten!

Effektivitetstips nummer 24 - Bli lika effektiv som tomten. Bild: Freepik

Jultomten har förmodligen det mest utmanande jobbet i världen, då vill det till att han är effektiv. Hur ska han annars kunna tillverka alla julklappar till alla barn. Och inte minst dela ut alla klapparna under två dagar.

Och effektivitet lönar sig. Varumärkesanalysföretaget Brand Finance har undersökt hur mycket jultomtens varumärke är värt. Resultatet? Tomten är värd mycket mer än varumärkena som ligger i hans säck.
Värderingen gjordes under 2013 och Brand Finance landade på att det totala värdet av tomtens varumärke var 1,6 biljoner dollar. Det kan jämföras med Apple vars varumärke 2013 värderades till 87,3 miljarder dollar.

Med det hoppas vi som har skrivit alla dessa inlägg att du ska få en effektiv och trevlig jul!

Mest populära

  • Digital AW går att anpassa efter budget och antalet deltagare

    Tips för en lyckad digital AW

    I oktober har det gått 200 dagar sedan flytten till hemmakontoren i mars. Innan corona var After Work en vanlig aktivitet för att skapa trivsel på jobbet. Så vad krävs för att få till en lyckad digital AW, nu när kollegorna är utspridda? 

  • Tillfälliga regler för julklappar till anställda under corona

    Julklappar till anställda i coronatider

    I år när många sitter utspridda på hemmakontoren kan det bli extra svettigt för arbetsgivarens tomte. Samtidigt har tomten möjlighet att vara extra generös, utan att riskera skattekonsekvenser för mottagaren.