Effektivitetstips nummer 21 - Använd to-do-listor mer effektivt. Bild: freepik

Effektivitetstips #21 Använd to-do-listor mer effektivt

Alla har vi väl någon form av system för att komma ihåg vad vi ska göra. Oavsett om du är den som har post-it-lappar utspridda över skrivbordet, ett block med kryssrutor innan varje rad eller något av de många digitala alternativ som finns på marknaden. Det sägs ju att alla sätt är bra utom de dåliga. Men när de viktiga göremålen riskerar att singla ner i papperskorgen förvinner liksom effektiviteten, eller när de ska struktureras om i ordningsföljden eller utökas och raderna i blocket tagit slut.

Här är tips på effektiva verktyg för att skapa to-do-listor och hur du kan använda dem:

Är du helt digital?

21

Post-it-älskare, digital eller semi-digital? Använd to-do-listor mer effektivt. Bild: Freepik

  1. Remember the milk
    Smidigt verktyg som fungerar offline, bra i telefonen och går att synka med både Google Calendar och Siri. Så kan du sätta upp nya poster på listan när och var som helst.
  2. Google Keep 
    Perfekt för att hålla ordning på dina anteckningar och bli påmind vid valfri tid eller plats. Det fungerar som post-it på nätet och du når det från alla devices. Med Google Keep delar du enkelt anteckningarna med kollegor, förutsatt att de också har appen eller web-inlog såklart…
  3. Wunderlist
    Också ett bra verktyg för en digital to-do-lista, lätt att dela listor med andra användare när de är gemensamma. Du ser hur många procent av din lista du bockat av och plingandet när du bockar av en uppgift är en perfekt klapp på axeln.
  4. Office Lens
    En app för att fota whiteboards, dokument, kvitton och visitkort som smidigt skickas till din mail. Du kan också få dem som snyggt paketerade pdf:er.

Är du semi-digital?

Lifehacker skriver i en bloggpost om hur det kan vara till fördel att ha to-do-listan både digitalt och på papper. Ett bra alternativ kan vara att ha huvudlistan, den mer långsiktiga och strukturerade digitalt, med fördel kopplat till ditt e-postprogram. Dagens to-dos skriver du också ner på papper och har framför dig för att motivera, se progressen och få symboliken i att fysiskt stryka de färdiga uppgifterna.

Är du ändå en post-it-älskare?

Skriv ner de saker du gjort på en dag, en post-do-list, då ser du ser vad du faktiskt åstadkommit under dagen och kan ladda om inför morgondagen.

Oliver O´Kane arbetar som Junior Product Manager med affärssystemet Visma Business. I det dagliga arbetet ingår bland annat uppgifter som att representera Visma Business på den svenska marknaden, stödja utvecklingsavdelningen med vad marknaden behöver och vara en del i kunskapsöverföringen från Visma till våra partners.
Kom i kontakt med Oliver: