Tillbaka till huvudmeny

Effektivitetstips #18 – Skippa mailpingisen

“absolut_sista_ingen_får_ändra_något_mer_version_3.1” känner du igen det? Använd ett molnbaserat program för att dela dokument istället så har ni alltid koll på vilken som är den senaste versionen, för det finns bara en.

Effektivitetstips nummer 18 - Skippa mailpingisen. Bild: Freepik
18
Skippa mailpingisen. Bild: Freepik

Vi på Visma lever som vi lär. Så mycket som möjligt av våra program är i molnet. Oavsett om det är affärssystem eller kontorsprogram så jobbar vi alltid mot molnet. Förutom att det är mycket enklare att använda på vilket enhet som helst så tycker jag att en av de största fördelarna är möjligheten att dela dokument med andra.

På marknadsavdelningen, där jag jobbar, har vi en stadig ström av dokument vars slutdestination kan vara nyhetsbrev, inlägg i vår community, nya webbsidor eller en ny presentation. Innan vi gick över till molnbaserat kontorsprogram skickade vi filer fram och tillbaka till varandra för korrektur. Det blev alltid stor humor i vilken version som var den sista. När filnamnet slutar på “final”, “final_ver_2”, “slutgiltig” eller min favorit “absolut_sista_ingen_får_ändra_något_mer_version_3.1” då är det väldigt svårt att veta om det verkligen är aktuellt dokument eller om det förekommer en senare version. Alternativet är nästan ännu värre, att gömma filen på servern. Då kommer garanterat ingen att hitta den.

Sedan vi införde molnbaserad kontorsprogram har vi alltid koll på senaste versionen, för det finns bara en. Ibland med kommentarer som är enkla att spåra och korrigera efter. Delningen är supersmidig. Bara ett klick på en knapp och sedan uppge en mailadress så är det klart.

Nu finns det så klart en uppsjö av olika program och det som passar dig och ditt företag bäst skiljer sig nog mot ett annat företags behov. Precis som det är med ekonomi- och affärssystem. Rådet är egentligen att testa sig fram då de flesta leverantörerna har en test- eller gratisversion. Själva använder vi Google Drive och det fungerar bra för oss. Avslutar med att bjuda på lite tips och trix för just Google Drive.

Mest populära

  • Gratis mall till bilpolicy för tjänstebil

    Bilpolicy – gratis mall till företaget

    Med en tjänstebilspolicy undviker företaget missförstånd med sina anställda. Där kan bland annat kostnader och miljöaspekter regleras på ett smidigt sätt. Ladda ner vår kostnadsfria mall och slipp onödiga problem.

  • Personalhandbok – gratis mall

    Personalhandbok – gratis mall för företag

    En bra personalhandbok ger medarbetare stenkoll på rutiner, plikter och rättigheter. Här samlas info om företagskultur, arbetstider och semester. Med vår nya mall har ni snart en uppdaterad personalhandbok på plats.