Tillbaka till huvudmeny

Effektivitetstips #15 – Skapa trivsel på kontoret

Det finns ett positivt samband mellan trivsel och ett gott arbetsklimat och låg sjukfrånvaro. Ett positivt arbetsklimat på arbetsplatsen leder ofta till ökad närvaro, bättre kvalitet, arbetstrivsel och i kombination med en god styrning av verksamheten också till ökad effektivitet i verksamheten.

Effektivitetstips 14 - Skapa trivsel på kontoret
godis ger trivsel
Hur godis kan skapa trivsel. Bild: Freepik

Ett bra sätt att skapa trivsel i ett bolag är att hitta naturliga samlingsplatser. Vi har tidigare i den här serien vurmat för fikapausen som en naturlig mötesplats. Ett annat tips som jag själv använder mig av är att fylla på en skål med godis på fredagar. Den enkla gesten ger mig och mina kollegor mycket leenden och ett naturligt samtalsämne är vilket innehåll det ska vara i skålen.

Ett annat tips som vi använder under de varmare månaderna är gratis glass. Vi fyller en frysbox med goda glassar och sedan är det bara att ta. Fast max en per dag.

Trivsel på jobbet är den viktigaste faktorn för att uppnå nöjda medarbetare. Det visar bland annat en undersökning gjord av Regus. I den undersökningen svarar sex av tio anställda att en avgörande faktor är att man uppmuntrar varandra att dela med sig av sin kunskap och sina erfarenheter. Om förutsättningarna för att något så viktigt kan uppnås genom något så enkelt som att ställa fram en godisskål på fredagseftermiddagen tycker jag att fler organisationer borde testa att införa fredagsgodis. Vad är det värsta som kan hända?

Hur gör du för att skapa trivsel på jobbet? Kommentera gärna med dina bästa tips.

Mest populära

  • Gratis mall till bilpolicy för tjänstebil

    Bilpolicy – gratis mall till företaget

    Med en tjänstebilspolicy undviker företaget missförstånd med sina anställda. Där kan bland annat kostnader och miljöaspekter regleras på ett smidigt sätt. Ladda ner vår kostnadsfria mall och slipp onödiga problem.

  • Personalhandbok – gratis mall

    Personalhandbok – gratis mall för företag

    En bra personalhandbok ger medarbetare stenkoll på rutiner, plikter och rättigheter. Här samlas info om företagskultur, arbetstider och semester. Med vår nya mall har ni snart en uppdaterad personalhandbok på plats.

  • Fler ansökningar blir digitala

    Med licensen digital ärendehantering blir processen kring ärenden helt automatiserad. Just nu utvecklas fler funktioner som kommer att ingå framöver.
    – Vi har fått många bra förslag från er kunder, som friskvård och att omvandla semesterdagar till pengar, säger Håkan Karlsson, produktmarknadschef för Personec P.