Tillbaka till huvudmeny

Effektivitetstips #15 – Skapa trivsel på kontoret

Det finns ett positivt samband mellan trivsel och ett gott arbetsklimat och låg sjukfrånvaro. Ett positivt arbetsklimat på arbetsplatsen leder ofta till ökad närvaro, bättre kvalitet, arbetstrivsel och i kombination med en god styrning av verksamheten också till ökad effektivitet i verksamheten.

Effektivitetstips 14 - Skapa trivsel på kontoret
godis ger trivsel
Hur godis kan skapa trivsel. Bild: Freepik

Ett bra sätt att skapa trivsel i ett bolag är att hitta naturliga samlingsplatser. Vi har tidigare i den här serien vurmat för fikapausen som en naturlig mötesplats. Ett annat tips som jag själv använder mig av är att fylla på en skål med godis på fredagar. Den enkla gesten ger mig och mina kollegor mycket leenden och ett naturligt samtalsämne är vilket innehåll det ska vara i skålen.

Ett annat tips som vi använder under de varmare månaderna är gratis glass. Vi fyller en frysbox med goda glassar och sedan är det bara att ta. Fast max en per dag.

Trivsel på jobbet är den viktigaste faktorn för att uppnå nöjda medarbetare. Det visar bland annat en undersökning gjord av Regus. I den undersökningen svarar sex av tio anställda att en avgörande faktor är att man uppmuntrar varandra att dela med sig av sin kunskap och sina erfarenheter. Om förutsättningarna för att något så viktigt kan uppnås genom något så enkelt som att ställa fram en godisskål på fredagseftermiddagen tycker jag att fler organisationer borde testa att införa fredagsgodis. Vad är det värsta som kan hända?

Hur gör du för att skapa trivsel på jobbet? Kommentera gärna med dina bästa tips.

Mest populära

  • Tillfälliga regler för julklappar till anställda under corona

    Julklappar till anställda i coronatider

    I år när många sitter utspridda på hemmakontoren kan det bli extra svettigt för arbetsgivarens tomte. Samtidigt har tomten möjlighet att vara extra generös, utan att riskera skattekonsekvenser för mottagaren.

  • Digital AW går att anpassa efter budget och antalet deltagare

    Tips för en lyckad digital AW

    I oktober har det gått 200 dagar sedan flytten till hemmakontoren i mars. Innan corona var After Work en vanlig aktivitet för att skapa trivsel på jobbet. Så vad krävs för att få till en lyckad digital AW, nu när kollegorna är utspridda?