Tillbaka till huvudmeny

Effektivitetstips #14 – Tre tips hur du prioriterar

“Det är mycket nu” sade Stefan Sauk i ett stående inslag i utmärkta humorprogrammet Lorry. Du kanske känner igen dig i uttalandet. Här är tre tips på hur du prioriterar.

Effektiviseringstips nummer 14 - tre tips på hur du prioriterar. Bild: Freepik

“Det är mycket nu” sade Stefan Sauk i ett stående inslag i utmärkta humorprogrammet Lorry. Du kanske känner igen dig i uttalandet. Att-göra-listan fylls på rask takt och visarna på klockan rör sig i ett ännu snabbare tempo. Då är det dags att du lär dig att prioritera. Nedan kommer tre olika tips som du kan börja använda redan idag.

prio1Tips ett – Prioritera efter brådskande/viktigt-metoden

prio2

Författaren Stephen Covey har skrivit en mycket bra bok i ämnet som heter First Things First. Boken tar upp olika system för att prioritera. Bland annat systemet brådskande/viktigt som är en enkel metodik som hjälper dig att prioritera rätt. I detta system bygger du upp ett rutnär enligt bilden nedan. På ena sidan sätter du Brådskande/Inte brådskande och på andra sidan Viktigt/Inte viktigt. Högst prioritet får alltså kombinationen Brådskande + Viktigt. Fokus bör enligt Stephen ligga på uppgifter som finns på viktigt-sidan.

Tips två – Prioritera efter Pick-chart-metoden

Förkortningen PICK står för Possible (möjligt), Implement (genomför), Challenge (utmana) samt Kill (avfärda). Genom att korsa de två bedömningsgrunderna uppstår en fyrfältsmatris som vägleder en prioritering. Metoden används ofta inom produktionsintensiva bolag.

Tips tre – Prioritera efter affärsmålenprio3

Utgå från din affärsplan och de mål bolaget har där. Därefter sätter du prioritetsordningen efter företaget, kunden och till sist du själv. Om du då har en uppgift som stödjer bolagets mål, ja då är den prio ett. Har du däremot en uppgift som bara gagnar dig. Då är det lägst prio på den.

Har du andra sätt att prioritera på? Kommentera gärna.

Mest populära

  • Kan arbetsgivare betala ut pengar istället för semester?

    När semesteråret når sitt slut, och de anställda har semesterdagar kvar, vad kan du som arbetsgivare göra? Kan du betala ut pengar istället för att ge medarbetaren semester? Det är en vanlig fråga, och svaret finns i semesterlagen.

  • Räknas restid som arbetstid?

    Betald restid – en definitionsfråga med flera svar. Många yrkesgrupper spenderar många timmar i veckan på att resa mellan olika projekt eller arbetsplatser. Det finns tillfällen då restid räknas som arbetstid. Däremot räknas inte resan till och från den ordinarie arbetsplatsen som restid – dina medarbetare har alltså inte rätt till kompensation för tiden de lägger på att ta sig till arbetet.