Digital parkering

Digitaliseringstips nr 9 – digital parkering

Jag har hela Sverige som arbetsfält, men jag har min kontorsplats i Stockholm. Det är helt okej. Jag gillar nämligen att resa och träffa andra människor. Det ingår också i mitt arbete. Att jag dessutom bor utanför Gävle, ca 200 km norr om Stockholm är bara skönt. Men det innebär en hel del pendlande. De 80 minuter det tar att åka tåg från Gävle till Stockholm är en perfekt start på dagen. Med datorn framför mig och en god kopp kaffe kan jag i lugn och ro planera dagen.

Vid Gävle station har det under hösten pågått renoveringar och ombyggnation av pendlarparkeringen. Det innebär att antalet parkeringsplatser minskat drastiskt. Detta, i kombination med att man infört datumparkering, gör att det har varit huggsexa om de få platserna redan vid femtiden på morgonen. Det var nog fler än jag som jublade när bygget var klart och antalet parkeringsplatser ökat drastiskt. Nu återstår bara att parkeringsbolaget sätter upp fler parkeringsautomater än de två som finns (varav en nästan alltid är trasig) på det stora området men långa köer som följd. Inget som jag vill ha när jag har ett tåg att passa.

Digital parkering löser många problem

För att slippa köerna tänkte jag köpa ett månadskort som alltid låg i bilens vindruta. Men eftersom jag inte åker tåg varje dag skulle det vara en förlustaffär om jag jämför med dagsbiljetter. Nu löstes problemet på bästa möjliga sätt då parkeringsbolaget har en app där jag  kopplar ihop min bil, parkeringsplats och betalningsmetod med några tryck på min smartphone.

Det händer ju även att tåget blir försenat ibland. Då kan jag enkelt justera min parkeringstid. Smart, smidigt och flexibelt. Kvittot från parkeringen sparar jag ner som bild och laddar upp i en annan app, min utläggshanterare – Visma.net Expense. På så sätt missar jag varken en parkeringstid eller ett utlägg. Precis så ska det fungera med automatiserade tjänster.

Pär Svärd arbetar idag med försäljning av affärssystem på Visma Software AB. Pär har erfarenhet av affärssystemsbranschen sedan mer än 20 år tillbaka och har varit med om att bygga och utveckla försäljningen, främst via partners, på ett antal olika bolag.
Kom i kontakt med Pär: