Tillbaka till huvudmeny

Digitaliseringstips nr 19 digital restaurangupplevelse

Sugen på att gå ut och äta? Du kanske har en digital restaurang i närheten. Läs dagens digitaliseringstips för en effektivare restaurangupplevelse.

digital restaurang

Att allt kan bli snabbare och effektivare med digitaliseringen förstår de flesta. Men att även en restaurangupplevelse kan bli bättre och förgyllas med hjälp av digitaliseringen är något som vi kunnat vänja oss vid allt mer.

Om man tänker sig en restaurangupplevelse så kan faktiskt det digitala vara med i flera steg idag. Många restauranger har redan nu egna appar som en grundservice. Där kan man boka bord, förbeställa mat och meddela allergier. Man slipper vänta i telefon på att redan stressade hovmästare ska svara eller slippa anpassa sig efter telefontider.

Vet du inte riktigt var du ska gå ut och äta? Med till exempel appen Bookatable som innehåller en uppsjö av olika restauranger så kan du söka på lediga bord i realtid. Allt utifrån var du befinner dig just nu eller vad du är sugen på för mat. Självklart kan du även kolla in restaurangens recensioner på Tripadvisor innan du slutför din bokning. Då minimerar du risken att gå på en nitlott.

Väl på plats kan servicepersonal ta din beställning digitalt på sin bärbara handdator för att snabbt hamna på rätt plats i köket. Inga handskrivna bongar som riskerar att inte gå att tyda! Eller kanske är det en digital servitör på en läsplatta inbyggd i bordet, där du beställer själv på plats och kan betala direkt med ditt kort på plattan. I väntan på maten dokumenterar du givetvis ditt besök genom en bild på Instagram eller en incheckning på Facebook.

Betala notan på en digital restaurang

När det sedan är dags att betala kanske appen du bokat genom erbjuder betalning? Då kan du lätt kan betala notan med din telefon eller dela den med sällskapet utan att behöva plocka fram allas kreditkort. I annat fall kommer ju lösningen Swish för mobilbetalningar väl till pass. Eller så dyker servitören upp med sin digitala och trådlösa betalningsstation.

Så digitaliseringen är i allra högsta grad redan en del av våra restaurangupplevelser. Tänker man ännu längre fram så sätter dock bara fantasin gränser för vad det digitala kommer möjliggöra. Vilka digitala tjänster tror du eller skulle du vilja att restauranger kommer med framöver?

Mest populära

  • Gratis mall till bilpolicy för tjänstebil

    Bilpolicy – gratis mall till företaget

    Med en tjänstebilspolicy undviker företaget missförstånd med sina anställda. Där kan bland annat kostnader och miljöaspekter regleras på ett smidigt sätt. Ladda ner vår kostnadsfria mall och slipp onödiga problem.

  • Personalhandbok – gratis mall

    Personalhandbok – gratis mall för företag

    En bra personalhandbok ger medarbetare stenkoll på rutiner, plikter och rättigheter. Här samlas info om företagskultur, arbetstider och semester. Med vår nya mall har ni snart en uppdaterad personalhandbok på plats.