digital restaurang

Digitaliseringstips nr 19 digital restaurangupplevelse

Att allt kan bli snabbare och effektivare med digitaliseringen förstår de flesta. Men att även en restaurangupplevelse kan bli bättre och förgyllas med hjälp av digitaliseringen är något som vi kunnat vänja oss vid allt mer.

Om man tänker sig en restaurangupplevelse så kan faktiskt det digitala vara med i flera steg idag. Många restauranger har redan nu egna appar som en grundservice. Där kan man boka bord, förbeställa mat och meddela allergier. Man slipper vänta i telefon på att redan stressade hovmästare ska svara eller slippa anpassa sig efter telefontider.

Vet du inte riktigt var du ska gå ut och äta? Med till exempel appen Bookatable som innehåller en uppsjö av olika restauranger så kan du söka på lediga bord i realtid. Allt utifrån var du befinner dig just nu eller vad du är sugen på för mat. Självklart kan du även kolla in restaurangens recensioner på Tripadvisor innan du slutför din bokning. Då minimerar du risken att gå på en nitlott.

Väl på plats kan servicepersonal ta din beställning digitalt på sin bärbara handdator för att snabbt hamna på rätt plats i köket. Inga handskrivna bongar som riskerar att inte gå att tyda! Eller kanske är det en digital servitör på en läsplatta inbyggd i bordet, där du beställer själv på plats och kan betala direkt med ditt kort på plattan. I väntan på maten dokumenterar du givetvis ditt besök genom en bild på Instagram eller en incheckning på Facebook.

Betala notan på en digital restaurang

När det sedan är dags att betala kanske appen du bokat genom erbjuder betalning? Då kan du lätt kan betala notan med din telefon eller dela den med sällskapet utan att behöva plocka fram allas kreditkort. I annat fall kommer ju lösningen Swish för mobilbetalningar väl till pass. Eller så dyker servitören upp med sin digitala och trådlösa betalningsstation.

Så digitaliseringen är i allra högsta grad redan en del av våra restaurangupplevelser. Tänker man ännu längre fram så sätter dock bara fantasin gränser för vad det digitala kommer möjliggöra. Vilka digitala tjänster tror du eller skulle du vilja att restauranger kommer med framöver?

Frida arbetar som pr-ansvarig för Visma i Sverige och intresserar sig för kommunikation i alla dess former. Hon tycker opinionsbildande debatter är särskilt spännande, men även den moderna kommunikation som växer fram i gränslandet mellan pr och marknadsföring.
Kom i kontakt med Frida: