Tillbaka till huvudmeny

Digital ärendehantering automatiserar ansökningar

Säg hejdå till ansökningar som ska skrivas ut och hanteras manuellt. Med Digital ärendehantering blir processen helt automatiserad. Först ut är funktionen Semesterväxling.

Digital ärendehantering är en ny licens som möjliggörs i och med nya versionen av Personec P som släpps den 24 oktober. Licensen ger en automatiserad hantering av olika typer av ansökningar från medarbetare. Du slipper papper som måste skrivas ut, kontrolleras och signeras i flera led. 

Godkänn med ett klick

Först på listan över automatiserade ansökningar är Semesterväxling, det vill säga möjligheten att ta ut sitt semestertillägg som lediga dagar. Tidigare var medarbetaren, chefen och löneadministratören tvungen att gå igenom flera manuella steg innan ansökan kunde godkännas. En tidskrävande process för alla inblandade.

– Nu digitaliserar vi hela ansökningsprocessen och ger chefer och löneadministratörer den information de behöver för att kunna fatta beslut. När ansökningarna är godkända tar automationen vid och sätter utvärderingskod på anställningarna. Steg två i automationen sker efter semesteromställningen, förklarar Linn Berggren, Business analyst på Visma PubliTech.

Anpassa efter dina rutiner

Inom ramen för framtida funktioner kommer det finnas möjlighet att styra flödet och anpassa efter egna rutiner och önskemål. 

– Vem ska ta emot ansökningar i första ledet? En kommun kanske vill att ett arbetsintyg ska landa direkt hos chef medan en annan vill skicka ansökan till löneadministratören.

Fler ansökningar blir digitala

Framöver kommer ytterligare e-tjänster, både befintliga och nya ärendeflöden, att ersättas med den digitala ärendehanteringen. Till exempel ansökan om tjänstgöringsintyg, begära extra skatteavdrag, bifoga intyg/dokument eller egen uppsägning. 

– Vi vill automatisera i princip allt som en medarbetare kan ansöka om, säger Linn Berggren.

Mest populära

  • Kan arbetsgivare betala ut pengar istället för semester?

    När semesteråret når sitt slut, och de anställda har semesterdagar kvar, vad kan du som arbetsgivare göra? Kan du betala ut pengar istället för att ge medarbetaren semester? Det är en vanlig fråga, och svaret finns i semesterlagen.

  • Det här innebär nya LAS för offentlig sektor

    Nyligen lade regeringen en proposition på en lagförändring rörande arbetsrätten, kallat nya LAS. Den nya lagen förväntas träda i kraft den 30 juni 2022 och börja tillämpas den 1 oktober 2022.

  • Räknas restid som arbetstid?

    Betald restid – en definitionsfråga med flera svar. Många yrkesgrupper spenderar många timmar i veckan på att resa mellan olika projekt eller arbetsplatser. Det finns tillfällen då restid räknas som arbetstid. Däremot räknas inte resan till och från den ordinarie arbetsplatsen som restid – dina medarbetare har alltså inte rätt till kompensation för tiden de lägger på att ta sig till arbetet.