Tillbaka till huvudmeny

Det här hindrar oss från att vara effektiva på jobbet – känner du igen dig?

Teknikstrul och mejl är två tidstjuvar på kontoret. Men teknik kan även vara lösningen. Visma har undersökt vad som gör oss mindre effektiva på jobbet.

Det står i vägen för effektiva medarbetare på svenska kontor.
Det står i vägen för effektiva medarbetare på svenska kontor.

Visma har genomfört en undersökning som rör effektivitet på arbetsplatsen. En överväldigande majoritet gör bedömningen att det finns potential att öka den egna effektiviteten. Samtidigt anser de flesta att de redan i dag är effektiva på jobbet. Det här kan ses som en paradox. Men det ska ses i ljuset av att det är mänskligt att övertolka sina egna prestationer.

De svarande fick gradera i vilken grad olika påståenden hindrar dem från att vara effektiva under arbetsdagen. Strul med teknik och en oförmåga att hitta en bra metod för mejlhantering är två exempel som sticker ut. Verktygen som ska effektivisera oss tycks alltså vålla en hel del oreda.

5,6 timmar om dagen på mejl

Att en aldrig sinande skörd av mejl i våra inkorgar stjäl vår tid är inget nationellt fenomen. Enligt teknikföretaget Adobes undersökning från 2015 tillbringar exempelvis franska tjänstemän i genomsnitt 5,6 timmar per dag (!) med att hantera mejl. Samtidigt visar Vismas undersökning att administrativa uppgifter är en annan tidstjuv av stora mått. Och här kan förstås tekniken göra oss mer effektiva även om det strular ibland.

23 procent vill inte bli mer effektiva

Hela 23 procent av deltagarna uppger överraskande nog att de inte vill bli mer effektiva på jobbet. Huruvida var femte person är en fullärd effektivitetsguru eller lever i självförnekelse när det kommer till effektivitet förtäljer dock inte undersökningen.

Om du är en våghals så kan du åtminstone få en ledtråd till din egen effektivitetsgrad genom att inleda nästa månadsmöte med en enkel fråga till dina kollegor: När ni tänker på ordet effektivitet, tänker ni då på mig?

Vill du ställa frågor till din egen eller en kollegas ineffektivitet? Ladda ned vår Office Hack E-bok och utöka din portfölj av effektivitetsverktyg.

Ladda ner vår eBook

Mest populära

  • Digital AW går att anpassa efter budget och antalet deltagare

    Tips för en lyckad digital AW

    I oktober har det gått 200 dagar sedan flytten till hemmakontoren i mars. Innan corona var After Work en vanlig aktivitet för att skapa trivsel på jobbet. Så vad krävs för att få till en lyckad digital AW, nu när kollegorna är utspridda? 

  • Tillfälliga regler för julklappar till anställda under corona

    Julklappar till anställda i coronatider

    I år när många sitter utspridda på hemmakontoren kan det bli extra svettigt för arbetsgivarens tomte. Samtidigt har tomten möjlighet att vara extra generös, utan att riskera skattekonsekvenser för mottagaren.

  • Pandemin påverkar möjligheten till lönepraktik

    Varje år börjar omkring 700 studenter en yrkesutbildning inom lön. Att lära i skarpt läge har stort pedagogiskt värde och en del av utbildningen är därför förlagd ute i arbetslivet. Just nu missar dock många studenter den chansen på grund av covid 19.