Därför satsar Visma på längdåkning

Tusentals av såväl professionella skidåkare som amatörer deltar i några av världens tuffaste långdistanslopp som ingår i touren Visma Ski Classics varje år. I samband med att Visma nu går in på sin fjärde säsong som titelsponsor så reflekterar vd:n Øystein Moan över sponsorskapet och vad det innebär för företaget.

–  Vår satsning på Visma Ski Classics under de senaste tre åren har varit en fantastisk resa för Visma. Vi har lyckats få kontakt med våra målgrupper på ett helt nytt sätt i en unik kontext kopplat till längdskidåkningen, säger Øystein Moan.

Visma blev huvudsponsor för Visma Ski Classics under 2015. Touren består av flera prestigefyllda lopp. Marcialonga i Italien, Vasaloppet i Sverige och Birkebeinerrennet i Norge är några av dem. Nytt för den här säsongen är loppet Engadin Skimaraton i Schweiz, det första loppet någonsin i fristil som blir en del av Visma Ski Classics.

Visma som konsumentvarumärke
Vismas varumärke får genom sponsorskapet stor synlighet tack vare TV-sändningarna från Visma Ski Classics som når över 20 miljoner människor i 70 länder över hela världen.

– Antalet personer som tittar på sändningarna har ökat stadigt under de senaste tre säsongerna. Det här synliggör vårt varumärke för en bred publik och bidrar till att öka kännedomen om Visma bland vanliga konsumenter, såväl i Norden som på andra marknader, fortsätter Øystein Moan.

I år kommer Visma Ski Classics för första gången att kunna följas på Discovery Networks Kanal 9 i Sverige. En mycket positiv nyhet då det innebär att ännu fler svenskar kommer att få möjlighet att följa den spännande långloppstouren.

Exponeringen i sociala medier har också haft en positiv effekt som ökat kännedomen om Visma och inlägg och nyheter om touren diskuteras ofta flitigt. Man kan få träningstips och hålla sig uppdaterad på vad som händer under säsongen genom att följa Vismas Facebooksida, Vismas Instagramkonto och den här bloggen.

Visma vill använda sponsorskapet till att nå ut till en bredare målgrupp. Allt fler människor använder mobila enheter i jobbet och med ny funktionalitet i Vismas produkter och lösningar som levereras med hjälp av molnteknik direkt till användarna så kommer fler och fler i kontakt med Vismas varumärke. Därför blir det allt viktigare för Visma att skapa bred kännedom om vilka vi är och vad vi står för.

Vismas trailer i målområdet under loppet i Ylläs-Levi.

Vi vill träffa mycket folk
Visma Ski Classics skiljer sig från många andra sportevenemang eftersom amatörer och professionella skidåkare tävlar tillsammans. Det betyder att vem som helst kan utmana världens bästa långloppskidåkare.

Under utvalda lopp arrangerar Visma “Camp Visma” där skidåkare och aktiva kan besöka Vismas skidtrailer för att slappna av, få något att äta och dricka och hämta sig efter målgången.

– Det är fantastiskt för oss att komma ut på arenorna och träffa åkarna och publiken. Många av deltagarna stämmer väl överens med våra nyckelmålgrupper och att få möjlighet att träffa dem på evenemang som dessa bidrar till att bygga starka relationer med såväl nya som gamla kunder, säger Øystein Moan.

Såväl professionella åkare som amatörer satsar hundratals timmar på träning inför loppen. Øystein Moan är imponerad över engagemanget och beslutsamheten som märks bland deltagarna:

– Skidåkarna har samma passion och engagemang i sporten som vi på Visma har inom programvaruutveckling. De positiva värden som man förknippar med längdskidåkning såsom laganda, styrka och tävlingsanda rimmar väl med de värderingar som vi på Visma har som bolag.

Visma Ski Classics 4 Kids är ett populärt evenemang för barn.

Socialt genomslag
Längdskidåkning ligger många varmt om hjärtat i Norden. Sporten har en växande skara anhängare som såväl åker skidor själva som besöker evenemang och tävlingar. Øystein Moan poängterar den positiva effekt som sporten har på samhället i stort:

– Längdskidåkning bidrar till en hälsosammare livsstil och långloppstouren gör att vi kan skapa en gemenskap kring detta över hela Europa. Sponsorskapet i Visma Ski Classics möjliggör att vi som bolag kan vara en del av detta och träffa likasinnade på ett stort antal platser. Det ger en mycket positiv effekt för vårt varumärke.

Internt engagemang
Som en del av aktiviteterna som Visma genomför i samband med sponsorskapet så har bolaget lanserat ett internt initiativ under hashtaggen #VismaActive. Idén är att främja en aktiv livsstil bland Vismas anställda och att uppmuntra till att dela med sig av erfarenheter och upplevelser för att inspirera kollegor och andra.

– Sponsorskapet har skapat en våg av internt engagemang. Många av våra anställda deltar i loppen och delar sina erfarenheter i sociala medier. Det här är bra för vår laganda internt och sänder ett viktigt budskap utåt, förklarar Øystein Moan.

Øystein Moan med skidlegenden Juha Mieto efter förra säsongens final i finska Ylläs-Levi.

Øystein Moan med skidlegenden Juha Mieto efter förra säsongens final i finska Ylläs-Levi.

Vismas vd har upplevt stämningen under loppen på nära håll inte minst genom sitt deltagande i finalloppet i finska Ylläs-Levi under den förra säsongen. Øystein har redan anmält sig till flera lopp under säsongen 2018/19 och kan knappt vänta på att få sätta igång.

– Jag ser mycket fram emot tävlingarna i år och jag hoppas att många av våra anställda, kunder och partners följer med oss ut i spåren i vinter.

Den nionde säsongen av Visma Ski Classics startade den 30:e november i Livigno i Italien och här hittar du kalendern för samtliga lopp.