Customer Success i en projektintensiv verksamhet

Customer Success i en projektintensiv verksamhet

Projektintensiva verksamheter har generellt ett större behov av tätare kontakt med sina kunder för att hålla sig uppdaterade på deras situation och behov samt vad som funkar bra eller mindre bra. Att upprätthålla detta är dock inte det enklaste, hur gärna man än vill. Du som äger, driver eller ansvarar för projekt som involverar kund känner säkert igen dig.

Ni vet att relationen med kunden är A och O, men hur har man ena örat mot marken och det andra hos kunden? Samtidigt som man levererar på topp? OCH vill starta nya spännande samtal.

En nyckel – som jag ser det – är genuin vilja. Att brinna för rätt kommunikation i rätt tid till rätt person och att förstå VAD, VARFÖR och NÄR din kund behöver din hjälp. I dagens snabba och föränderliga klimat gäller det att ta tekniken till hjälp för bevisa genuin vilja och att ta hand om, välkomna och utveckla sina kunder på bästa sätt.

Behöver man göra redan nöjda kunder ännu nöjdare?

Svaret är självklart ja. Målet är väl att ha nöjda kunder över tid? Och att växa tillsammans utan att förlora varandra på vägen. Den personliga relationen är extremt viktig och den kan man inte bara plocka upp då och då. Som service/-tjänsteverksamhet kan ert kundfokus vara direkt avgörande. Här ser jag proaktivitet som ett starkt ledord och delar två slutsatser:

  • Förstå skillnaden mellan vad kunden önskar och faktiskt behöver, prata om det och använd din kunskap om dem och deras verksamhet för att hjälpa dem landa rätt.
  • Servicekvalitet är att ge era kunder det som är bäst för dem, och genom att känna dem väl samt ha en tydlig dialog är det en enkel sak.

Fördelarna med ett CRM i projektverktyget

Vi känner nog tyvärr alla igen oss i att viktiga kunddialoger ligger kvar i obesvarade mejl, kalkylark eller på minneslappar som till slut blir omöjliga att hitta. När ditt företag växer gör även er kunddatabas det. Det blir svårt att upprätthålla en bra samt effektiv kommunikation med både potentiella och befintliga kunder. Det ska vara enkelt och tillgängligt att registrera händelser och aktiviteter på kunder och/eller projekt. Om det inte är det så kan det resultera i att ni förlorar intäkter (och i slutänden kanske även kunder).

Att använda ett CRM-system bidrar till kundnöjdhet och kundlojalitet. Att integrera CRM i ert projektverktyg gör det också lättarbetat och lättåtkomligt.

Vår lösning

Med Visma.net Project Management har vi en lösning som utvecklats just för att möta de behov som beskrivs här innan. Det är ett molnbaserat projekthanteringsverktyg med mängder av finesser och funktionalitet för att stötta affärsflödet från sälj till fakturering.

Den kanske största styrkan med lösningen är att allt hänger ihop från start till slut; CRM, Projektverktyg, Resursplanering, Tid och utlägg, Fakturering och rapportering. Vi har också standardintegrationer för att automatisera flödet till exempelvis bokföring och lön.

Att ha all kontaktinformation och all information om kunden på ett ställe gör det avsevärt enklare att vara personlig i sin kommunikation på riktigt. Du har ju de facto full koll på vad ni sagt tidigare (även om det var en kollega som förde den dialogen) och vad de kan tänkas behöva. I Visma.net Project Management visas all information tydligt på ett kundkort – aktiviteter, projekt, försäljningar, e-postdialoger, fakturor, offerter, avtal, ritningar med mera.

Rapporter och möjligheten att skapa trender utifrån era data, vilket också är lätt gjort i verktyget, är även det till stor hjälp för bra och träffsäker kommunikation. Man kan använda sig av nyckelord på kunder, projekt och anställda för att på det viset få fram skräddarsydda rapporter och nyckeltal.

Här finns också möjligheten till att anpassa egna offertmallar, projektmallar och fakturamallar. Möjligheten att lägga in specifika prislistor på kundnivå underlättar vid offertering och fakturering. En annan fiffig funktion är kundgruppering där vi kan segmentera våra kunder skräddarsytt. Lägga kunderna i kategorier, referensgrupper, nivåer med mera.

anpassa egna offertmallar, projektmallar och fakturamallar

Kundgruppering - segmentera kunder skräddarsytt efter kategorier, referensgrupper, nivåer med mera.

Systemet hjälper dig att hålla det du har lovat. Du kan ha världens bästa tjänst och/eller produkt men om du inte behandlar kunderna på rätt sätt får du inte lojala ambassadörer till kunder och det resulterar i en lägre lönsamhet på sikt. Därför är det av största vikt för alla företag att skapa starka kundrelationer.

Mycket går såklart också att skräddarsy. Med hjälp av våra konsulter kan ni få ett avancerat verktyg anpassat för just er. Jag visar och berättar gärna mer!

Kontakta Andrea

 

Vill du se hur systemet ser ut redan nu, här finns en demo.

1