I detta inlägg framhäver vi sju exempel på best practise som du kan använda för att göra dina dashboards mer effektiva. För att få mer tips och tricks, följ Tableaus webinar-serie för en djupdykning i dashboard design.
1. Stjäl som en konstnär
Austin Kleon, författaren till Steal Like an Artist, uppmuntrar oss att inspireras av andra. Detta gäller design av dashboards likaväl som andra kreativa uppgifter. Skapa inte din design i ett vakuum – ta inspiration från så många som möjligt!
Ett bra exempel är Andy Kriebels dashboard för resultaträkning, baserad på ett arbete av Lindsay Poulter. Lindsays ursprungliga design var data från kollektivtrafik, och Andy utformade ett finansdiagram med den idén.
När du ser en bra visualisering, försök att utvärdera vilka aspekter av designen som du kan ha nytta av i ditt eget arbete.
2. Undvik oreda
När du bygger en dashboard är det frestande att fylla all tillgänglig plats med tabeller och diagram. Gå inte i den fällan.
Tricket är att ta bort så mycket som möjligt och samtidigt se till att slutanvändaren får rätt nytta av din dashboard. Detta är ofta en iterativ process där bättre versioner växer fram med tiden. Ta en titt på den senaste dashboarden du skapade: Innehåller den för mycket? Finns det något du kan ta bort eller omorganisera för att göra det tydligare?
3. Använd rutnätsdesign
När du placerar objekt på en dashboard (diagram, filter, text osv.), bör du överväga att använda ett rutnätsformat.
Ett rutnät hjälper dig att justera text och bild så att användarna kan navigera dashboarden på ett förutsägbart och logiskt sätt. Du kan använda ett kolumn- eller radbaserat flöde som lotsar användaren från översikt till detaljnivå..
4. Använd rätt teckensnitt
Typografi är viktigt. Att använda för många teckensnitt och storlekar i en dashboard kan vara frestande. Gör inte det – sätt istället upp en tydlig hierarki för din typografi.
I exemplet ovan finns en topp-, mellan- och lågnivåfont. Mellannivån är blå för att fånga användarens uppmärksamhet. Färgen fångar blicken till den viktigaste nivån (som alltså inte behöver vara toppnivån).
Att minska antalet nivåer i hierarkin till bara det mest nödvändiga minskar förvirring för användarna, och färg är ett av de bästa sätten att locka tittare.
5. Förenkla färgsättningen
Hur många gånger har du sett en dashboard som ser ut som en olycka i en målarbutik? Färg är en av de mest lockande saker att nyttja när man bygger en dashboard. Det känns produktivt och det kan verka som om du lägger till värde genom att göra saker färgglada. Men onödig färg ger inget värde.
Du borde kunna motivera varje färg på dashboarden: varför du valde en viss färg och vad kommunicerar den med användaren? Om du inte kan svara på den frågan, ta bort färgen.
Kom ihåg att 8% av män är färgblinda. Välj paletter som fungerar bra universellt. Det betyder att du bör undvika rött och grönt, eller åtminstone välja röd/grön som kan ses av människor som är färgblinda. Se Tableaus best practise för färgval för att fördjupa dig i ämnet.
6. Stor och tydlig KPI
Göm inte den viktigaste faktan i ett diagram, din KPI. Visa det stort och tydligt!
Denna taktik ger användarna den viktigaste informationen omedelbart, medan diagram ger mer sammanhang. På Tableau har ett forskarteam undersökt effekterna av detta med hjälp av ett ögonspårningsprogram.Här är deras främsta 5 resultat.
7. Samarbeta och repetera
Om du ska ta med ett tips från det här inlägget, är det detta: inga dashboards blir perfekta första gången. Tid och samarbete är de enda sätten att finslipa fram den bästa representationen av dina data. Andras åsikter ger dig nya perspektiv.
Samtliga dashboards i Tableaus bok genomgick flera iterationer. Även nu utvecklas och förbättras de för att anpassas till förändrade affärsbehov..
Vill du förbättra dina kunskaper i ett marknadsledande visualiseringsverktyg?
Anmäl dig till vårt event BI trender 2020 här!