Tillbaka till huvudmeny

5 tips för miljövänligare inköp av kontorsmaterial

Vill du också ta större hänsyn till miljön när du gör inköp till företaget men vet inte var du ska börja? Du är inte ensam. Att inte vet var man ska börja är ett vanligt problem som bidrar till att man aldrig kommer igång. Men vi hjälper dig!

Vill du också ta större hänsyn till miljön när du gör inköp till företaget men vet inte var du ska börja? Du är inte ensam. Att inte vet var man ska börja är ett vanligt problem som bidrar till att man aldrig kommer igång. Men vi hjälper dig! 

Hos oss på Visma Advantage är det Malin på Kundservice som sköter inköpen av kontorsmaterial och vi har pratat med henne om hur hon arbetar när hon gör våra inköp.

– Jag gör nog som de flesta andra mindre företag och köper det som är billigast. Om jag kan välja ett miljömärkt alternativ som inte kostar så mycket mer skulle jag välja det. Men tyvärr handlar jag ofta på rutin och gör det som går fortast, alltså köper de artiklar som jag köpt tidigare. Jag försöker däremot handla på ett så miljövänligt sätt som möjligt, till exempel att välja produkter från samma leverantör vid beställningstillfället så att varorna kommer i en samlad leverans. Hos båda våra kontorsmaterialsleverantörer kan jag lägga en inköpslista för varje vecka där jag samlar upp vad som ska beställas. På så vis blir det inte en massa småbeställningar vilket leder till färre transporter för fraktbolagen.

Hur enkelt är det att byta till miljövänliga inköp?

Jätteenkelt. Här ger vi dig 5 enkla tips för att komma igång.

  1. Papper – Köp enbart kopieringspapper med miljömärkning som FSC (Forest Stewardship Council), PEFC (Pan European Forest Certification), Svanen och Bra miljöval. För att spara ner på pappersförbrukning kan du ställa en låda vid kopieringsmaskinen för insamling av felutskrifter där ni kan använda den tomma baksidan.
  2. Kuvert – Vanliga kuvert ska inte slängas i pappersåtervinningen, vilket beror på limmet. Köp istället in Svanenmärkta kuvert där limmet är vattenlösligt och kan återvinnas som papper. Även Svanenmärkta fönsterkuvert består av plast som pappersbruken kan urskilja.
  3. Plastfickor – Plastfickor och mappar bör vara av polypropylen (PP) eller polyeten (PE) som både är bättre vid tillverkning och går att slänga i återvinningen.
  4. Pennor – Börja använda stiftpennor som går att återanvända med nya stift. Bläckpennor bör vara tillverkade av återvunnen plast från PET-flaskor eller tillverkade av majsfibrer som är biologiskt nerbrytbara och kan återgå i kretsloppet. Överstrykningspennor, whiteboardpennor, blädderblockpennor bör vara Svanenmärkta.
  5. Större beställningar – Vid beställningar kan du beräkna hur mycket ni förbrukar per år och lägga större beställningar. Då minskar ni även risken för att något av standardsortimentet tagit slut och behöver en expressleverans.
Samförhandlade inköpsavtal tar hänsyn till miljön

Visma Advantage samförhandlar inköpsavtal för ca 15 000 små och medelstora företag, och tack vare vår samlade köpkraft kan vi tillsammans få lika starka avtalsvillkor som större företag. När vi förhandlar avtal är miljöarbetet en viktig punkt som vi tar hänsyn till och det ska vara enkelt att välja miljövänligt hos våra leverantörer.

Läs mer om våra färdigförhandlade inköpsavtal

1504Kontorsmaterial3

 

Följ oss för fler tips!
twitterikonlinkedinikon
Följ oss på Twitter »Följ oss på LinkedIn »

Mest populära

  • Gratis mall till bilpolicy för tjänstebil

    Bilpolicy – gratis mall till företaget

    Med en tjänstebilspolicy undviker företaget missförstånd med sina anställda. Där kan bland annat kostnader och miljöaspekter regleras på ett smidigt sätt. Ladda ner vår kostnadsfria mall och slipp onödiga problem.

  • Personalhandbok – gratis mall

    Personalhandbok – gratis mall för företag

    En bra personalhandbok ger medarbetare stenkoll på rutiner, plikter och rättigheter. Här samlas info om företagskultur, arbetstider och semester. Med vår nya mall har ni snart en uppdaterad personalhandbok på plats.