Tillbaka till huvudmeny

5 vanliga friskvårdsfrågor

Skatteverket ger möjlighet för arbetsgivare att erbjuda friskvårdsbidrag på upp till 5000 kronor per anställd och år. Men vad får du egentligen använda det till? Här är några frågor som ofta dyker upp.

Är det okej att använda friskvårdsbidraget till en app, till exempel för viktminskning eller mindfulness?

Ja. Skatteverket godkänner appar som till exempel Viktväktarna. Förutsatt att din arbetsgivare tillåter det kan du dra av kostnaden. Skatteverket har tidigare haft en lista med godkända aktiviteter, men numera lämnar de bedömningen till arbetsgivaren, förutsatt att man håller sig till reglerna.

Jag har ett kvitto från december 2022, kan jag använda det för friskvård 2023?

Ofta går det bra så länge bidraget betalas ut 2023. Skatteverket utgår från den så kallade kontantprincipen. Har du till exempel köpt ett träningskort på mellandagsrea 2022 kan du registrera det på 2023.

Kan jag använda friskvårdsbidraget till att köpa gympaskor eller yogamatta?

Nej, du kan inte köpa eller hyra utrustning för ditt friskvårdsbidrag.

Hur mycket har jag kvar att utnyttja av mitt friskvårdsbidrag?

Många gånger kan du se hur mycket du har kvar att utnyttja av ditt friskvårdsbidrag på ditt lönebesked eller i någon portal beroende på vad företaget erbjuder.

Jag behöver gå till en naprapat, kan jag använda bidraget?

Nej, det kan inte användas till hälso- och sjukvård, och inte till skönhetsvård. Däremot får du använda friskvårdsbidraget till enklare aktiviteter med inslag av motion eller för behandling som är avstressande eller motverkar ömhet och stelhet – som till exempel massage. Men det får max kosta 1000 kronor per tillfälle. 

Här kan du läsa mer om Skatteverkets regler kring friskvårdsbidraget.

Mest populära

  • Gratis mall till bilpolicy för tjänstebil

    Bilpolicy – gratis mall till företaget

    Med en tjänstebilspolicy undviker företaget missförstånd med sina anställda. Där kan bland annat kostnader och miljöaspekter regleras på ett smidigt sätt. Ladda ner vår kostnadsfria mall och slipp onödiga problem.

  • Personalhandbok – gratis mall

    Personalhandbok – gratis mall för företag

    En bra personalhandbok ger medarbetare stenkoll på rutiner, plikter och rättigheter. Här samlas info om företagskultur, arbetstider och semester. Med vår nya mall har ni snart en uppdaterad personalhandbok på plats.

  • Fler ansökningar blir digitala

    Med licensen digital ärendehantering blir processen kring ärenden helt automatiserad. Just nu utvecklas fler funktioner som kommer att ingå framöver.
    – Vi har fått många bra förslag från er kunder, som friskvård och att omvandla semesterdagar till pengar, säger Håkan Karlsson, produktmarknadschef för Personec P.