5 tips till dig som vill byta fakturahanteringssystem

 

För att undvika onödiga kostnader, tidsspill och produktivitetsförluster i verksamheten vid byte av en elektronisk fakturahanteringslösning kan det vara nyttigt att lära av andras erfarenheter. Vi har tillsammans med våra kunder identifierat fem tips som gör att du lyckas med ditt projekt.

 

  1. Visa användarna hur de ska arbeta

    Ett bra system ska vara intuitivt, men ofta kan det ändå kännas tryggt för användarna att se hur olika åtgärder ska utföras. För sällananvändare ska det inte behövas någon traditionell utbildning, men en kort video som visar steg för steg hur exempelvis en attestering ska gå till kan underlätta mycket.

  2. Välj rätt leverantör

    Det är inte bara fakturahanteringssystemet som måste passa den egna organisationen, även leverantören bör passa. En verksamhet som inte använt fakturahanteringslösning tidigare kan behöva mycket stöd under implementations- och inledningsfasen. Då krävs att leverantören har viljan och förmågan att ha den servicenivå och närvaro som krävs för att få en smidig övergång.

  3. Kvalitetssäkra processerna

    Ett bra fakturahanteringssystem ger möjlighet att automatisera delar av fakturahanteringen, men för att det ska ge verklig nytta måste de bakomliggande processerna fungera bra. Det kan behövas ett förprojekt där man går igenom kvaliteten på fakturorna som kommer in för att undvika det som annars kan ske – att felen endast uppstår snabbare.

  4. Kommunicera med leverantörerna

    Leverantörerna måste vara med på tåget. Många leverantörer har idag lösningar för att skicka e-faktura. Ofta kan det räcka att förvarna dem i tid för att de ska gå över till e-fakturering vid ett bestämt datum. Se till att specificera era krav på vilka parametrar som ska vara inkluderade i fakturan, exempelvis namn på beställare och kostnadsställe.

  5. Ha tålamod

    Förändringar känns alltid ovana i början. Innan några stora förändringar genomförs kan det vara bra att vänta några månader för att låta medarbetarna komma in i det nya systemet och arbetssättet. Det även vara så att en uppgift på ett ställe behöver ta lite längre tid under en viss period för att verksamheten ska få ut en större effektivitetsvinst någon annanstans och då är det viktigt att informera alla om detta.

 

Vill du läsa mer om ämnet? omslagkompendium230px

 

Ladda ner en komplett guide Våga byta till modern fakturahantering! som ger fler tips på varför det är värt att byta till en modern fakturalösning och vad du bör tänka på vid ett byte.

 

Guiden består av fyra delar:

  • Därför ska du byta fakturahanteringssystem
  • Detta ska du tänka på vid byte av fakturahanteringssystem
  • Här är de största utmaningarna vid byte av fakturahanteringssystem
  • 5 tips till dig som vill byta fakturahanteringssystem

 

Hämta kostnadsfri guide ”Våga byta till modern fakturahantering!”

 

Erik Bergseth är Vismas inköpsexpert med 15-årig erfarenhet av utveckling, implementering samt försäljning av vår inköps- och fakturalösning Visma Proceedo. Erik har jobbat på Visma i 10 år och ansvarar idag för försäljning på Visma Commerce. Visma Commerce AB är Nordens största leverantör av inköps-, upphandlings- och anbudstjänster.
Kom i kontakt med Erik: