Tillbaka till huvudmeny

5 tips som ger dig bättre inköpsavtal

Det tar tid att lära sig förhandla inköpsavtal, men behärskar du det mest grundläggande kommer du långt. Här följer 5 tips som ger dig bättre förutsättningar för en lyckad förhandling.

Fem tips när du ska förhandla inköpsavtal

En lyckad förhandling som skapar långvariga relationer bör innebära ett resultat där alla parter vinner.

1. Fastställ behov och krav
Första steget är att fastställa vilka behov som finns i företaget för att kunna sätta krav på tjänsten eller produkten du vill upphandla. Var så tydlig du kan i kravställningen, det räcker oftast inte att efterfråga ”hög kvalitet” då du och leverantören kan ha olika definitioner på vad ”hög kvalitet” innebär. Försök även lista vad leverantören kommer att ha för krav. Ju mer förberedd du är, desto bättre resultat kommer det att bli.

2. Scanna marknaden och dig själv
Att scanna marknaden på leverantörer och ta reda på deras svagheter och styrkor är ett smart sätt att samla information inför förhandlingen. Ju mer du vet om leverantören desto bättre utgångsläge kommer du att ha. Samtidigt är det viktigt att utvärdera vilka svagheter ditt företag har och som leverantören kan tänkas dra vinning av. Är du redan medveten om detta blir det lättare för dig att trycka på dina styrkor.

3. Jämför leverantörer
Antalet leverantörer i förhandlingen beror på vilken typ av produkt eller tjänst som förhandlingen kretsar kring. Om det är jämförbara produkter är det lättare att ta med flera men om produkten är mer komplex är det lättare att få en överblick om få aktörer är delaktiga. Använd gärna ett standardformulär som du ber leverantörerna att fylla i, det blir då lättare att jämföra deras produkter.

4. Var öppen för förslag men samtidigt bestämd
När du ingår en förhandling är det viktigt att du vet vad du vill. Men du bör samtidigt ta hänsyn till vad leverantören strävar efter – var därför även öppen för förslag. Slå inte ner på förslag bara för att de inte var vad du hade tänkt dig och var inte rädd för att ta hjälp av leverantören. Ju smidigare lösning ni kommer fram till desto bättre för er båda.

5. Acceptera aldrig första budet
Detta är av de enklaste men mest effektiva förhandlingstipsen för alla typer av förhandlingar. Det första budet är aldrig det bästa – så gott som alltid finns det mer att hämta. Ta därför som vana att alltid säga nej till det första erbjudandet du får. Utan att lägga tid på förhandling kan bra resultat uppnås utan att det tar längre tid.

Vill du slippa förhandla själv?
Visma Advantage erbjuder färdigförhandlade inköpsavtal för dig som är småföretagare. Tack vare vår köpvolym av 15 000 företag kan vi erbjuda inköpsrabatter som endast större företag har möjlighet att förhandla fram.

Läs mer om färdigförhandlade avtal genom Visma

Mest populära

  • Kan arbetsgivare betala ut pengar istället för semester?

    När semesteråret når sitt slut, och de anställda har semesterdagar kvar, vad kan du som arbetsgivare göra? Kan du betala ut pengar istället för att ge medarbetaren semester? Det är en vanlig fråga, och svaret finns i semesterlagen.

  • Räknas restid som arbetstid?

    Betald restid – en definitionsfråga med flera svar. Många yrkesgrupper spenderar många timmar i veckan på att resa mellan olika projekt eller arbetsplatser. Det finns tillfällen då restid räknas som arbetstid. Däremot räknas inte resan till och från den ordinarie arbetsplatsen som restid – dina medarbetare har alltså inte rätt till kompensation för tiden de lägger på att ta sig till arbetet.