Tillbaka till huvudmeny

5 tips: Så förnyar du kontoret inför hösten

Det är lätt att tro att inredning kostar en förmögenhet, men den fördomen ska vi slå hål på. Här ger vi dig några tips på inredningsdetaljer som lyfter kontorets trivselfaktor.

Kontor kan ofta kännas stela och opersonliga. De är helt enkelt skapade för funktion. Det estetiska kommer i andra hand (ofta även i tredje, fjärde eller femte hand). Men faktum är att trivselfaktorn på kontoret är minst lika viktig som ergonomi, speciellt för de anställdas kreativitet och effektivitet.

  1. Fräscha växter gör kontoret levande
    Ett av de vanligaste knepen att öka trivseln på kontoret är att investera i växter. Växter har en lugnande effekt och eftersom vi spenderar en stor del av vår tid inomhus på kontoret kan det vara en trevlig idé att ta med sig en bit av naturen in. Det enda du bör tänka på är eventuella allergier, och att det finns vissa växter som man bör undvika i offentliga miljöer. Men detta känner leverantörerna till och de kan rådgiva dig. Är du själv intresserad finns det massor av valmöjligheter. Låter du hellre någon annan sköta jobbet kan du be leverantören om råd, de hjälper dig säkert gärna med tips.
  2. Textilier gör stor skillnad
    Tyg är alltid ett kostnadseffektivt och smart inredningstips. Många kontor går ofta i den klassiska färgskalan vit/grå/beige och då är mönstrade textilier i olika accentfärger ett perfekt knep för att skapa lite liv på kontoret. Våga gärna ta ut svängarna lite så att man lägger märke till tyget när man ser det. Då ger det störst effekt.
  3. Möbler som sätter känslan
    När det kommer till kontorsmöbler såsom skrivbord, skrivbordsstolar och lampor är ergonomi och funktion självklart det viktigaste, form får komma i andra hand. Men tänk på att ni ofta har kontorsmöbler på andra utrymme än vid arbetsstationen. Tänk på vilka möbler ni har i köket, fikarummet, foajén eller i mötesrummen. På dessa ytor kan det ofta vara trevligt med möbler som sticker ut. Att komma in i en foajé med möbler i spännande former och färger gör att rummet inte längre känns som ett väntrum utan helt enkelt som en välkomnande entré.
  4. Tilltalande ljuddämpning
    När vi pratar om inredning tänker vi ofta på att det ska se vackert ut, men de vackra detaljerna kan även fylla en viktig funktion, en sådan är ljuddämpning. Sitter ni i ett öppet kontorslandskap är det lätt att bli störd av knattrande på tangenter, telefoner som ringer eller skor som knarrar, då är ljudabsorbenter ett måste. Det finns mängder olika produkter som absorberar störande ljud. Du kan till exempel hänga upp snygga akustiktavlor istället för dyr konst, eller sätta upp den klassiska skrivbordavskärmaren (gärna i en trevlig färg) eller varför inte hänga upp snygga ljudabsorbenter i taket?
  5. Moodboard/anslagstavla på skrivbordsavskärmaren
    Skrivbordsavskärmaren fyller en viktig funktion på kontoret och absorberar störande ljud, men den kan ibland kännas lite trist och tråkig. Låt varje anställd skapa sin egen moodboard eller anslagstavla på sin skärm. Att få anpassa sin arbetsstation efter egen smak och tycke uppmuntrar till kreativitet och bättre trivsel på kontoret.

Få rabatt på kontorsinredning – utan kostnad!

Varje dag förhandlar vi inköpsavtal för 15 000 företag och vår samlade köpkraft gör att vi tillsammans får starkare villkor. Som kund hos oss får du tillgång till rabatter inom en mängd olika områden, bland annat kontorsinredning. Du får till exempel 42 % rabatt på kontorsmöbler från EFG, upp till 19 % rabatt på inredning från Gerdmans och 10 % på växter och krukor från Ambius, och mycket mycket mer.

Nu kan du testa våra rabatter helt utan kostnad i 1 månad!

Prova vår inköpsportal gratis

Mest populära

  • Gratis mall till bilpolicy för tjänstebil

    Bilpolicy – gratis mall till företaget

    Med en tjänstebilspolicy undviker företaget missförstånd med sina anställda. Där kan bland annat kostnader och miljöaspekter regleras på ett smidigt sätt. Ladda ner vår kostnadsfria mall och slipp onödiga problem.

  • Personalhandbok – gratis mall

    Personalhandbok – gratis mall för företag

    En bra personalhandbok ger medarbetare stenkoll på rutiner, plikter och rättigheter. Här samlas info om företagskultur, arbetstider och semester. Med vår nya mall har ni snart en uppdaterad personalhandbok på plats.