5 skäl att digitalisera ditt företag

– 4 av 5 nya jobb skapas i småföretag. Vi hjälper dem att lyckas genom att förenkla och effektivisera vardagen, sa Daniel de Sousa.
Han stod på scenen i Nyföretagarcentrums tält tillsammans med serieentreprenören och vd:n för The Generation, Robert Hallgren. De två gick igenom fem steg i en nyföretagares liv som numera är helt digitala.

Se klippet: 5 skäl att digitalisera ditt företag

Företagaren Lisa jobbar digitalt

– Här har vi Lisa, hon är 30 och drömmer om att starta eget. Hon väljer antagligen en prenumerationsbaserad affärsidé och vet att domänen är värd mest.

– Man kan ha en helt digital affärsidé eller en kombination med servicetjänster i botten och konsultation över det. Då får du också ett mer säljbart bolag än med enbart konsultation, sa Robert Hallgren

– En kvinna i Stockholm blev antagligen ganska rik nyligen när hon sålde domänen amazon.se – den amerikanska e-handelsjätten är ju på väg till Sverige, sa Daniel de Sousa.

Enkelt starta företag

I en digital värld kan det vara väldigt enkelt att komma igång med sin idé, vilket Roberts egen historia visar.

– 2004 hittade jag en bilkomponent som bara fanns att köpa i Australien. Jag kontaktade företaget som sålde dem och bad att få bli agent. De sa, ”skicka ner 20 000 kronor så får du en låda. Sälj två sådana lådor så får du agenturen.” Jag maxade kreditkortet, sålde alla komponenter och fick agenturen. Jag bad också en kompis bygga en enkel webbshop för 5000 kronor. Att se proffsig ut på nätet är en hygienfaktor.
– Ändå saknar hälften av landets företagare en hemsida, sa Daniel de Sousa.

Hitta microögonblicken

Efter ett tag är det dags för företagar-Lisa att sätta upp system för att automatisera ekonomihanteringen och annat dagligt arbete.
– Här gäller bara: Värdera din egen tid som företagare. Automatisera så mycket det går. Använd onlinemöten och signa online, sa Robert Hallgren.
Detsamma gäller marknadsföringen – den går också att automatisera.
Idag säljer man på att finnas där när kunden behöver dig. Det kallas mikroögonblick.

– Sökmotoroptimera din hemsida för de ögonblicken, ta fasta på kundens problem och visa på webben eller via sociala medier hur du löser det.
– Satsa på Google MyBusiness, det är en gratistjänst som ger dig en digital profil. Den kommer bara att bli viktigare. Det är som Gula sidorna fast bättre.

– Fundera över hur din kunds köpresa ser ut i praktiken. Idag börjar köpet av en semesterresa när man sitter på bussen en trött måndagsmorgon och har ont i halsen. Man tar upp mobilen och kikar på resor till Cypern. Jobba med att synas i de ögonblicken. Vi har själva tagit in stora affärer på att sökmotoroptimera för två typer av ögonblick som våra kunder upplever, sa Robert Hallgren.

Gör köpupplevelsen behaglig

Efter ytterligare ett tag är det dags för vår företagare att utveckla kundlojalitet, service och support. Daniel de Sousa:
– Här är regeln att vara supertransparent om sitt företag. Skapa också en problemfri och bekväm upplevelse för kunden. Vi är väldigt bortskämda idag och lämnar gärna en sajt som upplevs som krånglig.

Självklart påverkas också rekrytering och ledarskap av digitaliseringen.
– Idag rekryteras via sociala medier och man hittar också arbetsgivare den vägen. Generellt kan man säga att människor födda på 2000-talet kräver en annan sorts ledarskap. De ser saker i ett större sammanhang, de vill se hur deras arbete tjänar ett högre syfte än att bara tjäna pengar.

Erbjud fri arbetsplats och fria arbetstider. Direktionsrummen är borta, idag jobbar man tillsammans.

Jobba smart med din redovisningskonsult

Annica är särskilt intresserad av hur redovisningsbranschen kan ställa om och anpassa sig till en digitaliserad värld samtidigt som redovisningsbyråerna höjer värdet på sina tjänster till företagarna. Hon betonar ofta vikten av ny kunskap, ständig utveckling och positiva, gemensamma mål.
Kom i kontakt med Annica: