4 steg som gör företag datadrivna

När det kommer till att att vara datadriven så är det ingenting som sker över en natt, men nedan finns fyra steg som man måste ta för att bli datadriven.

Steg 1 – Omfamna verkligheten, det är en fråga om att finnas kvar eller inte

Det kan kännas som en överdrift men faktum är, vet du inte vart din marknad, dina kunder eller ens vart ditt egna företag är på väg någonstans då är det bara en fråga om tur fall ni finns kvar om 10 år. Större företag än ditt har gått vilse och omkull.

Glöm aldrig att företag med stämpeln ”Too Big to Fail” har misslyckats så att tro att detta inte gäller en själv är naivt.

Steg 2 – Titta på er Data literacy-nivå

Data literacy är förmågan att arbeta, läsa, analysera och argumentera med hjälp av data och vad som är klart är att inom alla företag så finns det olika nivåer av data literacy.

Tanken är inte att alla ska ha tillgång till ett analytiskt verktyg i den formen att de sitter och gör djupare genomdykning men i en datadriven organisation så tar alla del av den analys som de behöver, på sitt sätt. Att se vilken nivå av Data Literacy som ens kollegor har gör att man bättre vet hur man kan göra dem datadrivna, för när rätt person får rätt data på rätt sätt så kommer de vilja ha mer data och kan då ta nästa steg i data literacy trappan.

Steg 3 – Utvärdera & Utbilda

Data storytelling är något som brukar gå förlorat när man pratar om att vara datadriven, även fast det är en så vital del i allt.

Den främsta orsaken till att folk inte tar till sig information handlar mer om att de inte inte förstår än att de inte vill.

Utvärdera därför hur analysen tas emot, kanske kan det presenteras på ett annat sätt? Kanske behöver man utbilda mottagaren i hur det ska läsas? Oavsett vad så måste man förstå att det man själv tycker är självklart inte nödvändigtvis behöver vara det för din kollega.

Steg 4 – Våga förändra

Ingenting varar för evigt och om man inte vågar förändra sig så kommer man att försvinna, det gäller såväl företag som kulturer.

Att bli datadriven är inte något som händer över en natt och det är inget som stannar kvar bara för att man en gång blivit det. Det kräver utbildning, det kräver att man vågar vara kritisk och det kräver, som sagt, att man vågar förändrar sig.

En bra liknelse på hur det är att vara datadriven är att se till 3M som gått gick från att bara jobba med gruvdrift till ett konglomerat med över 50 000 produkter, det gäller att hela tiden lägga till nya och mer utmanande verktyg i sin portfölj – för helt ärligt, om du inte vågar både förändra och förbättra dig själv och ditt företag, varför vill du då vara datadriven?

Vill du veta mer om hur du kan bli datadriven?
Boka en kostnadsfri rådgivning med oss på Optivasys!

Boka kostnadsfri rådgivning med Optivasys