Tillbaka till huvudmeny

3 tips för att bli mer effektiv som ekonomichef

Som ekonomichef är du ansvarig för den finansiella rapporteringen och uppföljningen. Genom att öka din effektivitet på tre områden kan du få både ekonomiavdelningen och bolaget att prestera bättre.

1. Automatisera rapporteringen

Att ta fram ekonomiska rapporter är ofta något som tar mycket tid. När flera personer är involverade ökar dessutom risken för misstag och missförstånd. Med ett rapporteringsverktyg kan du automatisera rapporteringen och hämta aktuella siffror direkt från bokföringen – något som minskar både arbetstiden och felmarginalen. Det ger dig och ekonomiteamet mer tid åt att analysera och dra slutsatser. 

2. Gör rapporterna mer relevanta

All information är inte relevant för alla personer på bolaget. Se därför till att skapa olika rapporter för olika personer. När rapporterna anpassas med rätt nyckeltal och relevant information blir det enklare för alla involverade att fatta rätt beslut om verksamheten. 

3. Arbeta aktivt med budget och prognostisering

Budgeten är inget som skapas en gång per år och sedan hamnar i en byrålåda. Det är ett verktyg som tillsammans med prognoser hjälper till att styra verksamheten i rätt riktning. Se därför till att arbeta aktivt med organisationens  budget och komplettera med löpande prognoser under året. Då blir den ekonomiska utvecklingen både tydlig och förutsägbar. 

Mest populära

  • Gratis mall till bilpolicy för tjänstebil

    Bilpolicy – gratis mall till företaget

    Med en tjänstebilspolicy undviker företaget missförstånd med sina anställda. Där kan bland annat kostnader och miljöaspekter regleras på ett smidigt sätt. Ladda ner vår kostnadsfria mall och slipp onödiga problem.

  • Personalhandbok – gratis mall

    Personalhandbok – gratis mall för företag

    En bra personalhandbok ger medarbetare stenkoll på rutiner, plikter och rättigheter. Här samlas info om företagskultur, arbetstider och semester. Med vår nya mall har ni snart en uppdaterad personalhandbok på plats.

  • Fler ansökningar blir digitala

    Med licensen digital ärendehantering blir processen kring ärenden helt automatiserad. Just nu utvecklas fler funktioner som kommer att ingå framöver.
    – Vi har fått många bra förslag från er kunder, som friskvård och att omvandla semesterdagar till pengar, säger Håkan Karlsson, produktmarknadschef för Personec P.