Åsö konditori

Receptet på framgång: Så sparar Åsö tid och pengar

För chokladgrossisten Åsö i Åtvidaberg är kvalitet en avgörande ingrediens i verksamheten. Tack vare ett nytt effektivt affärssystem i molnet sparar företaget både tid och pengar – och säkrar en god kvalitet.

Chokladgrossisten Åsö ser ständigt över sin verksamhet med målet att föra både produktionen framåt och underlätta arbetet för sina anställda. De är vana vid att arbeta med proffs inom choklad och dessert och därför kändes det naturligt att anlita Visma när de behövde ett komplett affärssystem med logistik för att kunna effektivisera hela verksamheten.

– Det är väldigt viktigt för oss att följa med i den tekniska utvecklingen eftersom vi sparar både tid och pengar tack vare ny teknik. Vi visste att Visma var på gång med ett nytt molnbaserat affärssystem för större bolag för några år sedan och vi valde att vänta in dem, säger Jonas Ivarsson, vd och ägare.

En av anledningarna till att Åsö valde Visma var bland annat att konkurrenterna inte kändes lika stabila eller kunde tillmötesgå deras önskemål. Den 1 januari 2015 blev de testpiloter för Visma.net – ett komplett molnbaserat affärssystem som levereras och supporteras av Vismas certifierade partners. Valet av partner föll på Polgate, och Jonas Ivarsson är nöjd med samarbetet.


"Det kändes otroligt skönt att få allt under samma tak – exakt det som vi letade efter. Vi märkte att Visma hade lagt ner mycket resurser på att få kraft i systemet. Vi har dessutom arbetat med dem tidigare, och det har alltid fungerat bra."


Åsö har cirka 5 000 kunder och kontor på flera orter runt om i Sverige. För att kunna leverera produkter till bland annat konditorier, chokladtillverkare, bagerier och gourmetrestauranger krävs ett bra system med snabb service och leveranstid. En effektiv och överskådlig lagerhantering är också avgörande, eftersom företaget arbetar med livsmedel.

– Det var mycket smidigt att gå från det tidigare affärssystemet till det nya. För oss var det dessutom positivt att vara pilotkund eftersom vi kunde komma med önskemål om utveckling tidigt i processen. Visma lyssnade på oss och det kändes som att vi kunde bidra till att systemet hela tiden blev bättre.

I dag använder ekonomiavdelningen, inköpare, lagerpersonal och ledningen affärssystemet. Säljarna har också haft nytta av Visma.net eftersom de kan arbeta ute på fältet med läsplattor och bärbara datorer. De kan bland annat ta fram lagerstatus, rabatter och lägga en order direkt på plats – något som inte var möjligt med det förra systemet. Många tidsödande arbetsuppgifter har också automatiserats och schemalagts.

Ägaren och vd:n Jonas Ivarsson kan attestera leverantörsfakturor och reseräkningar via läsplatta eller en mobilapp – vilket passar bra då han ofta reser, både i Sverige och utomlands. Via dashboards och rapporter har han alltid full koll på verksamheten.

– Det är ett otroligt bra system. Vi slipper använda en server och vara bundna till ett nätverk. Jag kan koppla upp min arbetsplats var jag vill – det är fantastiskt, avslutar Jonas Ivarsson.

Hur skulle Visma.net kunna stötta din verksamhet?