

Kundhantering, tid, projekt och fakturering i ett och samma flöde
Grundfunktioner
Kundhantering
Integrera kundhantering och säljstöd i organisationens arbetsflöde för att få bättre kontroll på dina projekt. Med Visma.net Project Management har du all kundinformation samlad på ett ställe - kontaktdata, historik, aktiviteter, säljprocesser och lönsamhet.

Projektverktyg
Koppla ihop försäljning, schemaläggning, resurshantering, timmar, kostnader och finansiell information i realtid. Med projektverktyget får du snabbt överblick över deadlines, resurser och finansiell status. Vinstmarginaler kan ses på projekt-, kund-, avdelnings- och företagsnivå. Här kan varje person ha sin egen startsida med realtidsuppdaterad information kring exempelvis prognoser, sales pipe och fakturerat.

Resursplanering
Allokera resurser mer effektivt genom att lägga in en preliminär beläggning redan i införsäljningsstadiet av ett projekt. Och med smidig kapacitetsanalys och resurstilldelning per anställd kan projektledaren ta in eller skära ned på resurser i tid för lönsammare projekt.

Tid och utlägg
Tidrapportera enkelt via webben eller i appen. Rapporterad tid uppdateras i realtid och är kopplat till kund eller internt arbete och länkas direkt till fakturaunderlaget. Kostnader, pris och kundinformation är redan länkat till varje timme per arbetstyp, roll eller person.

Fakturering
Automatiserad fakturering spar mycket tid. Fakturaunderlaget hämtas från projekt, rapporterade timmar, utlägg och resekostnader, produkter och kundinformation. Underlaget sammanställs och är redo att skickas med en knapptryckning. Visma.net Project Management kan även integreras med bokföringssystem.

Rapport och analys
Spara tid och få full inblick i din organisation genom realtidsgenererade rapporter. Skapa rapporter baserade på t.ex. projektlönsamhet, resursanvändning eller fakturering och intäkter. Rapporterna kan läggas till en personlig dashboard och distribueras ut till berörda personer i organisationen.
Låt oss visa - kom på webbinar!
Fördjupad funktionalitet
Säljstöd och kundhantering

Aktivitetshantering
Hantera kalendrar, uppgiftslistor och bokningsbara resurser online. Följ enkelt upp all kundinteraktion, ärende för ärende.

Skapa offerter
Gör fler affärer med bättre offerter. Resurser, prissättning och mallar utgör grunden för en vinnande offert. När parterna är överens omvandlas offerten automatiskt till projektplan.

Webmerge
Extern integration med tredjepartsprodukten Webmerge för utökade möjligheter att formatera offerter enligt era egna mallar och skicka offerter på flera olika leveranssätt.
Projektledning

Avancerad resurshantering
Fatta rätt beslut i tid. Resursplanera enligt schema för bättre överblick och planera beläggning i procent eller per timme för anställda och resurser som fordon och mötesrum.

Extranet
Dela projektinformation med kunder, partners och leverantörer. Extranet är en extern inloggning där du bestämmer vilken information som ska visas. Bjud in till samarbete och feedback, attestering av timmar eller godkännande av fakturor.

Intäktsredovisning
Tillägget för intäktsredovisning gör det möjligt att se, söka och ändra den månatliga distributionen av projektintäkter. Se enskilda projekt, hela projektportföljer eller affärsenheter. Du kan sätta räkenskapsperioden där intäkterna ska redovisas före eller efter fakturering och betalningar.

Google Drive
Lagra filer till dina projekt i Google Drive och integrera ditt Google Apps företagskonto med Visma.net Project Management för att enkelt kunna samarbeta, dela och organisera dina dokument.
Tid- och utläggshantering

Avancerad tidsuppföljning
Förenklar sammanställning och attestering av arbetstimmar. Hantera flextid, frånvaro och semester direkt i Visma.net Project Management.

Reseersättning och utlägg
Förenkla hanteringen av reseräkningar, fakturering och återbetalning. Användaren lägger in sina kostnader för resor, logi och traktamente kopplat till interna- eller kundrelaterade projekt. Kvitton bifogas sedan elektroniskt och allt skickas in för godkännande. Arbetsledaren kan enkelt granska, redigera, exportera och godkänna utläggen. Efter godkännande läggs dessa automatiskt till i projektens fakturaunderlag eller som ofakturerbar kostnad.
Fakturering

Återkommande fakturering
Ett tidsbesparande verktyg som ser till att återkommande fakturor för exempelvis service- eller underhållstjänster, förskottsbetalningar eller licenskostnader betalas i tid.

AutoInvoice
Skicka fakturor till en fakturaväxel, som håller reda på om dina kunder kan ta emot elektroniska fakturor (Svefakturor) eller vill ha fakturorna via e-post eller utskrivna.

Fakturera i flera valutor
Välj bland över 160 valutor och fakturera olika kunder i flera valutor.
Rapporter

Grafiska rapporter
Skapa tydliga rapporter över försäljning, ordrar, fakturerade timmar, vinst, kostnader och utlägg eller aktiviteter. Jämför med tidigare perioder eller ställ resultat mot prognos. Rapporterna kan sparas antingen som länk på din startsida för daglig översikt eller i ett rapportgalleri.

KPI
Mät nyckeltal som är viktiga för just er verksamhet och utvärdera och jämför sedan resultatet med era affärsmål.

Organisatoriska hierarkier
Organisera olika delar av ditt företag såsom interna avdelningar, affärsenheter, internationella anläggningar eller dotterbolag för en tydligare överblick.

Aktivitetshistorik
Spåra ändringar och händelser via en aktivitetslogg. Du har alltid full koll på vem som gjort vad och när.
Integrationer
Visma.net Project Management fungerar utmärkt ihop med exempelvis affärssystemen Visma.net och Visma Business. Tack vare ett öppet API kan ni också integrera egna lösningar för exempelvis CRM, elektronisk fakturahantering och bokföring.
- Exempel på system att integrera
- Visma.net ERP
- Visma Administration
- Visma Lön
- Visma Business
- Visma eEkonomi