
En hållbar kravhantering - eKrav
Med eKrav får du en hållbar kravhantering. En effektiv kravprocess som säkerställer din betalning och som månar om både omvärld och individ. På både kort och lång sikt. Ett socialt ansvar och inkasso med hjärtat.
Med eKrav får du en hållbar kravhantering. En effektiv kravprocess som säkerställer din betalning och som månar om både omvärld och individ. På både kort och lång sikt. Ett socialt ansvar och inkasso med hjärtat.
Klimatfrågan är en av världens viktigaste frågor. Framtiden kräver att vi tänker hållbarhet i allt vi gör. Att vi reflekterar kring vad kan vi göra för att minska vårt avtryck. Det sociala ansvaret som vi alla både bör och kan ta blir mindre tungt om vi hjälps åt att bära det. Inkasso med hjärtat är ett sätt att ta sitt ansvar. För både individ och klimat. Med vår tjänst eKrav får ni en hållbar kravhantering där din betalning står i fokus men hänsyn tas till både både människa och hållbarhet.
En del i att arbeta långsiktigt mot hållbarhet är att också ta ett större socialt ansvar. Vi vet hur obetalda skulder kan påverkar en person eller ett företag. Med kravhantering genom eKrav arbetar vi aktivt med att få den som ska betala att förstå och därmed frivilligt betala skulden och undvika ökade och onödiga kostnader. Det kan handla om att ge rätt förutsättningar att kunna betala, en möjlighet att dela upp skulden i en betalplan men också en chans att förstå konsekvenserna. Innan vi lämnar en ansökan till Kronofogden skickar vi ett förklarande brev där det framgår vad en betalningsanmärkning innebär. Åtgärderna kan tyckas små, men effekterna vi sett är stora. En hållbar kravhantering ur både individen och företagets perspektiv.
Vi har räknat ut att det genererar 2,28 gram CO2 när vi skicka ett kravbrev med A-post. Vi har mätt hur mycket växthusgaser vi släpper ut när vi skickar ett brev. Både pappret vi förbrukar, energin, avfallet, kemikalier, toners vi förbrukar samt utsläppen som våra partners orsakar. I vår verksamhet har vi en stor förbrukning av papper eftersom vi skicka många brev till våra kunder.
Våra beräkningar är baserat på vår Miljöcertifiering – ISO 14001:2015. Läs mer här
För att vi ska kunna kalla vår tjänst hållbar måste vi aktivt jobba för att minska utsläppen. Att bara mäta och kompensera räcker inte. Exempel på våra förbättringar inom miljöområdet är:
I tjänsten Visma eKrav skickas i första hand breven till digitala brevlådor för att effektivisera och främja utvecklingen av digitala processer, men också för att minska klimatavtrycket. För att bidra till en bättre miljö skänker vi 1 krona för varje brev som skickas digitalt till organisationer med 90-konto och tydligt fokus på miljö och hållbarhet. Som kund är du med och påverkar vilken organisation som stödet ska gå till.
✓ Vi-Skogen
✓ Stiftelsen Hållbara hav
✓ Föreningen Rädda Regnskog, Sverige
✓ Insamlingsstiftelsen Naturarvet
✓ Stiftelsen Världsnaturfonden WWF
✓ Svenska Naturskyddsföreningen
Alla påminnelse och inkassokrav skickar vi till din kunds digitala brevlåda. När era kunder öppnar påminnelse- eller inkassokravet i den digitala brevlådan erbjuds möjligheten att betala skulden direkt. Alternativt kan era kunder enkelt klicka sig vidare till Mitt Ärende för betalning med Swish, eller för att få ytterligare information och ta kontakt med oss.
Är din kund inte ansluten till en digital brevlåda skickas brevet med post. Brevet når era kunder normalt inom två till tre arbetsdagar.