"TOMMY NORDBERGHS ENGAGEMANG OCH FLEXIBILITET ÖVERTRÄFFAR FÖRVÄNTNINGAR"
1963 startade Tommy Nordbergh sin verksamhet med mjölktransport och lantbrukstjänster i skånska Hjärnarp. 50 år senare, har företaget vuxit till en koncern som omsätter 500 milj. och växer med cirka 20 procent om året. Än idag erbjuds specifik kompetens inom mattransporter s.k. tempererat gods, och förutom entreprenad och lantbrukstjänster samt uthyrning av fastigheter, trafikerar man ett landsomfattande tranportlinjenät som aldrig står stilla. Numera drivs företaget av sönerna Stefan och Kristian.
– 350 verksamma chaufförer och ett nätverk av partners hjälper oss att lösa efterfrågan i hela landet, berättar Stefan Nordbergh, Operativ chef. Det är en omfattande verksamhet som är igång ”24/7”. Det är alltid tomt på gården, alla bilar är ute i drift. Men även om vi är stora och har ett brett utbud har vi lyckats behålla det mindre företagets personliga engagemang och flexibilitet. Vi pratar mycket om kundfokus och arbetar med företagskulturen. Nöjd och engagerad personal ger nöjda kunder, och vi har ambitionen att överträffa kundens förväntningar.
Tommy Nordberghs Åkeri arbetar också aktivt för en verksamhet med minsta möjliga miljöpåverkan.
– Kunderna är certifierade och vi bör också vara det. Slutkonsumenten vill kunna göra miljöriktiga val som omfattar både produkt och transport. Vi är certifierade enligt 9001, 14001 och 39001 och arbetar just nu med en BRC-certifiering som är viktig på livsmedelssidan. Vi arbetar också i linje med Fair Transport. Det vi lovar, det håller vi.
När verksamheten växer blir det viktigt med bra system för styrning och kostnadskontroll. Visma TransPA implementerades redan 2007.
– TransPA är ett kanonbra styrverktyg. Det blir ordning och reda, all information samlas på ett ställe och vi får koll på timmarna. Det är viktigt ur ett ekonomiskt perspektiv, lönerna är vår största utgiftspost, men också för att hålla oss inom lagarna. Chaufförerna knappar in arbetstiden i telefonen och tiderna godkänns varje dag. Rätt in blir rätt ut och vi får tid över till att fokusera på kundkvalitet. Med hjälp av statistik från TransPA ser vi mönster som gör det lättare att bygga bra scheman och agera kreativa när volymer och flöden på marknaden skiftar. Det kan gå snabbt. Detta är en av våra viktigaste styrkor. TransPA’s support och utbildning är mycket bra. De vet vad de pratar om, de känner branschen väl.
Stefan Nordbergh
Operativ chef, Tommy Nordberghs Åkeri