"ATT FLYTTA ÄR MER ÄN ATT BÄRA TUNGT, DIGITALT STÖD GÖR DET LÄTTARE FÖR MARKO KAJ MOVING"


Att digitalisera sin verksamhet är en stark trend och ett måste för den som vill hänga med på marknaden, även inom transportbranschen. Digitaliseringsarbetet innebär ofta förändringar som påverkar hela organisationen så hur säkerställer man att satsningen leder till de förbättringar man önskar? Enligt Marko Kaj Moving AB har deras satsning på digitala verktyg inneburit en snabb och flexibel verksamhet och att de numera ”gör allt på rätt sätt”.

Marko Kaj Moving AB är fullserviceleverantör inom flytt- och logistiktjänster, med verksamhet i Stockholm, Göteborg och Malmö. De erbjuder även terminalhantering, magasinering och en rad tjänster i samband med leverans så som avlastning, montering och installation. Företaget har gått bra sedan starten 1996 men de senaste 5 åren har de haft kraftig tillväxt samtidigt som personalen har fördubblats.

– Snabbt gods har ökat explosionsartat och fortsätter att växa, berättar Kaj Koski en av företagets två delägare. Det hänger ihop med den tilltagande webbhandeln. Vi samarbetar med bland annat Elgiganten. Vi upplever även tillväxt inom flyttservice och en ökad efterfrågan på helhetslösningar. Nyligen genomförde vi Sveriges största flytt genom tiderna när vi flyttade SEB bankens kontor med 2400 man på två helger. Idag omsätter vi 150 mnkr, har ett hundratal anställda och nyanställer hela tiden.

”Välj system utifrån företagets behov och se till att de kan integreras med varandra”

Företaget har en verksamhet, personalstyrka och tillväxt som ställer höga krav på snabbhet och flexibilitet. Allt måste bli rätt i alla led. Just därför har det varit en självklarhet för Marko Kaj Moving att satsa på digitala stödsystem. En av utmaningarna var att hitta system som passar företagets behov.

– Vi hittade inget löneprogram som var anpassat för våra behov. Att komplettera med TransPA har varit en av våra bästa investeringar, det är ett outstanding verktyg för vår bransch. Nu slipper vi papperslappar som ska scannas och skickas mellan kontoren och de anställda behöver inte oroa sig för att fylla i fel. I TransPA styr vi när de kan börja redovisa tid och vi kontrollerar inmatade tider mot färdskrivarkort och GPS-puckar i fordonen. Hälften av personalen jobbar med handdatorer, alla tidrapporterar via mobilen. De tycker att det fungerar mycket smidigt. TransPA underlättar många delar av vårt arbete och har fått oss att göra allt på rätt sätt. Det är precis vad man ska kunna förvänta sig.

Kaj Koski
Ägare, Marko Kaj Moving

Vi visar hur Visma TransPA effektiviserar

Boka en kostnadsfri webbdemo, så går vi under en timme igenom funktionerna i Visma TransPA och hur de kan effektivisera verksamheten – utifrån era behov och arbetssätt.

Fyll i formuläret eller ring oss direkt på 0524 48 00 10

JA, jag samtycker till att Visma behandlar mina personuppgifter i syfte att identifiera mina intressen på sätt som beskrivs här och jag är medveten om att mitt samtycke kan återkallas när som helst.
JA, jag vill att Visma skickar mig relevant information per epost baserat på mina intresseområden. Jag är medveten om att jag, när som helst, kan avanmäla mig från sådana utskick eller uppdatera mina intresseområden genom prenumerationshanteraren.
För att ta del av information och aktiviteter på Visma behöver vi ditt samtycke
Den här webbplatsen använder cookies, som samlar information om hur du interagerar med sidan. I kombination med de uppgifter du uppger, skapar vi en profil så att vi ska kunna visa relevant innehåll just för dig. Genom att acceptera tillåter du att vi samlar och behandlar dina personuppgifter enligt beskrivningen här.