Omnikanal

Omnikanal får allt att hänga samman som ett enda system med syfte att ge unik service till kunderna, oavsett vilken kanal de använder inför sitt köp. Samtidigt bryr sig konsumenten inte om begrepp som omnikanal utan är upptagen med sin egen köpprocess och förutsätter att allt fungerar.

Kontakt

Oavsett kanal

Konsumenten vill kunna handla var den vill, när den vill och hur den vill och samtidigt få rätt pris, fullt sortiment och rätt lagerinformation, det är omnikanal. Det ställer krav på service, integration, kommunikation och tillgänglighet. Omnikanal kräver att alla systemen kommunicerar med varandra för att uppnå en sömlös shoppingupplevelse.

Oavsett kanal – i butik, online eller via mobilen efterfrågar konsumenten shopping dygnet runt. Att få detta att hänga ihop är nyckeln till en lyckad lösning för sin omnikanal-strategi.

Är du nyfiken på trender inom retail?
Vi har tillsammans med Dagens Handel sammanfattat de viktigaste retailtrenderna för 2016.

Till Retailtrender

Utmaningen och lösningen ligger i helheten

Framgångsfaktorn och utmaningen för detaljisten är att skapa ett helhetstänk i köpprocessen, en omnikanal-miljö, som genomsyrar hela verksamheten för att möta den digitala konsumenten. Idag har både tekniken och konsumenterna nått en mognadsgrad, men vågar detaljisten satsa på digitala investeringar för att öka kundnöjdheten och försäljningen?

Klicka på bilden för att lära dig mer om hur detaljhandeln fungerar idag

Omnikanal - "Konsumenten bryr sig inte om begrepp som omnikanal, den är upptagen med sin egen köpprocess och förutsätter att allt fungerar"


Peter Fischer
Divisionsdirektör, Visma Retail

Mobila shoppinglösningar

En tredjedel (31 %) av konsumenterna både hittar och köper sina varor online.

Klicka för att ta del av mer statistik i "Mobila shoppinglösningar och mobilitet i detaljhandeln"

Mer statistik

Mobilitet och mobila shoppinglösningar

Flexibilitet och mobilitet i detaljhandeln, såväl mellan olika inköpskanaler som före, under och efter köp, blir allt viktigare för konsumenterna.

Mobila shoppinglösningar som mobil självskanning och mobil självbetjäning gör att ett köp inte är begränsat till isolerade kanaler.

För konsumenter kommer köpupplevelsen att vara kontinuerlig och dynamisk. I en ökande konkurrens innebär det att detaljister måste finnas där konsumenten är. Lösningen är mobilitet.

Läs om våra mobila shoppinglösningar

Omnikanal och Mobilitet

Omnikanal och Butik

Större fokus på butiken

Upplevelsen i butik behöver vara i linje med den totala shoppingupplevelsen som en omnikanal-lösning möjliggör. Oavsett om det är online- eller offlinehandel ska kommunikationen mot konsument upplevas enhetligt.

I butik har detaljisten större möjligheter att påverka konsumentens alla fem sinnen liksom att butikspersonal har större möjlighet att ge exceptionell service och personligt bemötande.

Handla

Omnikanal  Omnikanal Omnikanal 

Integration är nyckeln till omnikanal

För att skapa omnikanal och en äkta helhetsupplevelse för shoppingen mellan kanalerna behöver systemen vara integrerade.

Alla systemen behöver kommunicera och samverka med varandra. System som butiksdata- och kassasystem, som affärssystem, som webb- och logistiksystem med flera, behöver hänga ihop och vara uppdaterat med samma aktuella information, så att budskap och innehåll i de olika kanalerna är synkroniserade för att uppnå en sömlös shoppingupplevelse.

Integrationen av system skapar en enhetlig och attraktiv köpupplevelse för konsumenten och en effektiv lösning för retailern.

Läs om våra system som möjliggör omnikanal

Omnikanal

Mobila shoppinglösningar

Nästan 7 av 10 (68 %) av konsumenterna använder sin smartphone för att jämföra varor och priser på internet.

Klicka för att ta del av mer statistik i "Mobila shoppinglösningar och mobilitet i detaljhandeln"

Mer statistik

Framtidens retail

Omnikanal är svaret för alla detaljister som vill erbjuda konsumenterna en sömlös shoppingupplevelse,
såväl mellan olika kanaler som före, under och efter köp.
Dessa aktörer kommer att vinna i både kundnöjdhet och kundlojalitet med återkommande kunder.

Omnikanal

SKRÄDDARSY DIN SERVICE

Ge din kund en VIP-känsla oavsett vilken kanal som den använder för att göra inköp.

Omnikanal

KUNDLOJALITET

Lojala kunder är detaljistens största utmaning. En omnikanal-lösning gör det enklare att få kunderna att komma tillbaka.

Omnikanal

EFFEKTIVITET

En omnikanal-lösning sparar värdefull tid och skapar ett naturligt och integrerat arbetsflöde mellan kanalerna.

Sömlös shoppingupplevelse – personlig, uppkopplad, sammankopplad

Konsumenten ser det som en självklarhet att kunna röra sig i flera kanaler utan tydliga gränser och väljer därför den lösning som bäst matchar dennes behov. Samtidigt efterfrågar konsumenterna en personlig och anpassad kommunikation.

Konsumenten vill bestämma när, var och hur den ska handla, samtidigt få rätt pris, fullt sortiment och rätt lagerinformation. Oavsett kanal – i butik, online eller via mobilen, vill konsumenten kunna handla obegränsat, både sett till tid, rum och utbud, det är omnikanal.

Att lyckas med att ge konsumenten en sömlös shoppingupplevelse handlar det om att ge den uppkopplade konsumenten en enhetlig som personlig upplevelse, där alla kanalerna är sammankopplade.

Webbrooming vanligare än Showrooming

Idag sker köpprocessen både online och i fysisk butik, men konsumenten förbereder sitt inköp allt mer på nätet. Den läser på, frågar vänner och jämför varor, priser och butiker. 

Fönstershoppingen har blivit online, det är där beslutet tas vilket gör konsumenterna mer effektiva i butiken.

Mer statistik

Här gör konsumenterna research inför sina inköp

  Online    I butik
Hemelektronik 73 % 5 %
Böcker, musik, film 60 % 6 %
Möbler/heminredning    51 % 12 %
Sport-/fritidsvaror 43 % 15 %
Mode 41 % 15 %
Livsmedel 21 % 29 %

E-handel suddar ut gränserna mellan online- och offlinehandel

E-handeln har väckt en idé och ett behov av att kunna handla obegränsat, både sett till tid, rum och utbud. Konsumenten ser det som en självklarhet att kunna röra sig i flera kanaler utan tydliga gränser och väljer därför den lösning som bäst matchar dennes behov.

Gränserna suddas ut mellan online- och offlinehandel, och är idag i flera fall en kombination av dem båda. Som exempelvis beställa online men hämta i butik. Eller i butik komplettera köpet med något som inte fanns inne för stunden, men att hela köpet genomförs och resten av orden kommer hemlevererat.

Omnikanal och E-handel

Vill du bli kontaktad?

Fyll i formuläret så kontaktar vi dig.
Du kan även nå oss direkt på 010 - 141 23 00 eller retail@visma.com