Koppla din webshop mot Visma Proceedo

Koppla din webshop mot
Visma Proceedo

Så fungerar en punch-out

I de fall där leverantörens produktsortiment i webbutiken är mycket stort, uppdateras kontinuerligt och innehåller unik funktionalitet som inte går att återskapa i Proceedo, rekommenderas användning av en Punch-out lösning för att presentera leverantörens produkter till aktuell köpande organisation.

Punch-out lösningen innebär att användaren kan gå från Visma Proceedo till leverantörens egna externa webshop för att plocka sina artiklar och sedan återvända till e-handelslösningen med en klar varukorg. Köparen loggas in och identifieras i leverantörens webbutik som en köpare per organisation. Det innebär att webbutiken behöver stödja samtidiga inloggningar med samma användarnamn från olika datorer.

Visma Proceedo stödjer Punch-out lösningar enligt Peppol BIS Punch Out 3, OCI 3 och OCI 4 (HTML parametrar) samt Proceedos egna version av cXML.

 

Använd alltid UNSPSC

UNSPSC används i din kunds e-handelslösning för att korrekt kategorisera dina produkter. Det är därför viktigt att också inkludera kodningen vid beställningar via en punch-outlösning. UNSPSC kan skickas med i varukorgen från webbshoppen, eller så kan en kod sättas upp på leverantörsavtalet i Proceedo som då gäller alla artiklar från webbshoppen som saknar UNSPSC.

Lägg till UNSPCS i varukorgen enligt nedan:
Peppol BIS Punch Out 3
- /cac:Item/cac:CommodityClassification/cbc:ItemClassificationCode

Proceedo cXML - /ItemDetail/Classification[@domain=” UNSPSC”]

OCI - NEW_ITEM-EXT_CATEGORY[n] (alt. NEW_ITEM-MATGROUP[n])

Så fungerar de olika Punch Out-versionerna

OCI 3.0 och 4.0 (HTML-parametrar)

Läs mer om OCI här

Peppol BIS Punch Out 3

Läs mer om Peppol Punch Out här

Så fungerar en Punch Out i Proceedo

 Inloggningsförfarande

  1. Användaren väljer en Punch-out leverantör från Proceedos marknadsplats.

  2. En ny webbläsare öppnas.

  3. Ett anrop (HTTPS Request) görs till Proceedo där kundunik inloggningsinformation efterfrågas.

  4. Proceedo webbserver svarar (HTTPS Response) med Inloggningsinformationen för leverantörens webbutik. Inloggningsinformation innehåller användarnamn och lösenord för den köpande organisationen och ett antal parametrar som är:

    1. Köpande organisationens ID och namn i Proceedo.
    2. Leverantörens ID och namn i Proceedo.
    3. Köparens cookie namn (används i felsökningssyfte).
    4. URL adress för postning av varukorgen tillbaka till Proceedo.

  5. Per automatik görs ett anrop[1] till leverantörens webbserver med inloggningsinformation. Observera att inloggningsinformationen måste sparas under hela sessionen i leverantörens webbutik.

  6. Leverantörens webbserver svarar med att öppna webbutiken med köparen inloggad i köparens webbläsare.

Förflyttning av varukorg

  1. Skapande av varukorg sker som vanligt av användaren i leverantörens webbutik.

  2. När användaren är klar med skapandet av varukorgen väljer användaren att checka ut.

  3. Varukorgen skickas till Proceedos webbserver i ett anrop (HTTPS post request) mot den URL som bifogades i användarens inloggningsparametrar.

  4. Proceedos webbserver svarar (HTTPS response) genom att skicka tillbaka en HTML-sida till webbläsaren, som inkluderar ett kommando som stänger webbläsaren med webbutiken.

  5. Produktinformationen ifrån varukorgen läggs till köparens beställning i Proceedo för fortsatt hantering i den köpande organisationens process.

Kontakta Visma Proceedo support

Mejla oss: servicedesk.proceedo@visma.com

Fördjupa dig i mer information om meddelanden till och från Visma Proceedo

Hitta mer information »