Ta emot order och skapa fakturor i leverantörsportalen

Ta emot order och skapa fakturor i leverantörsportalen

Gratis, snabbt och enkelt – vi hjälper dig i gång

Visma Proceedo leverantörsportal är en tjänst för att skicka elektroniska meddelanden helt kostnadsfritt till kunder som använder Visma Proceedo som e-handelslösning. Här får du en överblick över alla kunder som tar emot elektroniska meddelanden via Visma Proceedo.

I leverantörsportalen kan du skapa e-fakturor på flera sätt. Bland annat kan du skapa en kopia från tidigare fakturor, vända en order till en faktura eller skapa en ny faktura från en tom mall. Du kan dessutom enkelt skapa kreditfakturor.

Behöver du hjälp att komma i gång?

Läs vår FAQ eller se våra instruktionsfilmer

Logga in i leverantörsportalen
Logga in »

Logga in i leverantörsportalen, kontakta din kund för inbjudan till registrering.

Tips och trix för leverantörsportalen

Ladda ner alla adresser för kunden
Fliken Kunder. Här visas en lista på de Köpare som ni som leverantör kan skicka meddelanden till. I kolumnerna IV (fakturor), DA (leveransaviseringar) och OR (orderbekräftelser) framgår det om funktionen är aktiverad eller inte och om ni tillåts skicka sådant meddelande till kunden. I kolumnen PC (katalog) framgår om kunden har en aktiv uppsättning mot er elektroniska katalog i Proceedo. Leta på aktuell kund och klicka på Info-knappen. Det går att exportera alla adresser till en excelfil genom att trycka på knappen Export.

Kundnummer i order från kund
Leverantörer kan lägga till kundnummer för en kund i leverantörsportalen. Kundnummer följer då med på order.

Gå in på fliken Kunder och välj rätt kund, välj info. Under Kundavtal välj info igen.

Genom Importera/exportera knappen kan man lägga till kundnummer och sedan importera den ifall man behöver kundnummer per tex leveransadress.

Kundnummer kan vara satt på tre nivåer

  1. Per leveransadress
  2. Per organisation
  3. Avtal per kund

Ifall du som leverantör behöver ett Kundnummer i order från Kund

Fördjupa dig i mer information om meddelanden till och från Visma Proceedo

Hitta mer information »

Kom igång med våra introduktionsfilmer
Kom igång »

Lär dig mer om leverantörsportalen från våra enkla filmer.

FAQ

Så skapar du ett konto i Leverantörsportalen

Visma Proceedo Supplier Center är kostnadsfritt, men för att kunna användas måste man bli inbjuden till att registrera sig i tjänsten. När du väl mottagit en inbjudan är det denna information du ska fylla i:

  • Organisationsnamn - Bolagsnamn på bolaget som Supplier Center ska användas för
  • Momsregistreringsnummer – Är ej obligatoriskt och behöver ej fyllas i om man inte har något momsregistreringsnummer
  • Organisationsnummer - Organisationsnummer i det land som bolaget är registrerat i. Om du har en enskild firma i Sverige så är det ditt personnummer.
  • Registreringsland - Det land ditt bolag är registrerat i
  • Innehar F-skattsedel - Om bolaget har F-skattsedel i Sverige
  • Namn - Namnet på den som står som generell kontakt för ditt bolag inne i Proceedo
  • E-post - E-postadressen som ska användas som svarsepost för lösenordsåterställning och en allmän kontakt för ditt företag. Kontaktuppgifterna kan ändras under inställningar när du väl är registrerad. Denna e-post används sedan för att logga in med.
  • Telefonnummer - Telefonnummer till den generella kontakten som visas för kunder som använder Visma Proceedo
  • Kommentarer - Om du har någon kommentar till den som har bjudit in dig till Visma Proceedo Supplier Center


Ett bekräftelsemail kommer att skickas till din registrerade e-post när du har slutfört registreringen

Kontakta Visma Proceedo support

Mejla oss: servicedesk.proceedo@visma.com