Support Proceedo - Vi hjälper dig!

Support Proceedo - Vi hjälper dig!

Här finner du nyttig information, svar på vanliga frågor och tips från supporten. 

Kontakta oss

Här finner du svar på vanligt förekommande frågor

Klicka på pilarna för att få mer information om saken.

Får du ett felmeddelande när du vill skicka över varukorgen från webbshoppen till Proceedo? Detta beror oftast på dina säkerhetsinställningar på din dator. Hur man ställer in detta finner ni under rubriken "Inställningar" - "Betrodda webbplatser" nedan. Om du däremot har varit i webbshopen en längre tid kan du ha loggats ut automatiskt.

För Proceedos Java applet version rekommenderar vi att man använder den senaste versionen av webbläsaren Internet Explorer. Proceedo fungerar även i andra webbläsare som tex. Safari, dock vissa avvikelser kan då förekomma. Webbläsaren *Firefox (från v.52), Google Chrome (från v.45) och Microsoft Edge stöder inte insticksprogram för Java och har därmed inte stöd för Proceedos Java applet version. Detta gäller inte Proceedos desktop version (Proceedo 9.0), Proceedos desktop version stödjer och fungerar med de flesta webbläsare.

*Firefox Från och med Firefox Version 52 har Firefox begränsat stöd för plug-ins bl.a Java applet. Det finns en speciell version av Firefox med utökad stöd för organisationer som fortfarande behöver NPAPI, den versionen kommer att fungera fram till början av år 2018. Dock bör alla organisationer rådfråga detta tillsammans med respektive IT-avdelning.

Avinstallera alla Firefox versioner som finns på datorn och installera följnade version: https://download.mozilla.org/?product=firefox-52.0esr-SSL&os=win&lang=en-US

I Windows 10 fungerar Proceedo i dagsläget endast med Internet Explorer, dock måste man leta fram den själv och lägga till den i aktivitetsfältet. Guide för att Fästa Internet Explorer på startskärmen.

Har du problem med inloggning skall du i första hand vända dig till din lokala helpdesk / administratör. Om den organisation som du tillhör tillåter automatisk byte av lösenord kan du beställa ett nytt tillfälligt lösenord genom att ange klicka på "Glömt lösenordet?" och ange ditt användarnamn till Proceedo. Om din organisation inte stöder lösenordsinloggning kommer en pop-up tala om att "Login är bara tillåten via SSO"

Administratörssupport

(Superanvändare, administratörer) 

2nd line support
Vid kontakt med Proceedo Support behöver vi så mycket information som möjligt för att kunna hjälpa er snabbt och effektivt.

SSO
För att snabbast kunna felsöka SSO problem behöver vi klockslag från inloggingsförsök för varje användare. Att tänka på, inloggningsförsöket behöver ske samma dag ni skickar in ärendet till oss.

För lättare felsökning behöver vi kunna avläsa Javaloggen, hur man aktiverar Javaloggen finner ni i inställningar här under. 

Leverantörsanslutningar

Visma Commerce erbjuder era leverantörer en portal där de kan se era ordrar, skicka fakturor m.m. Länken nedan går till supplier center och den kan ni dela med era leverantörer.

Här finner du länken till proceedo.net/suppliercenter

Inställningar

Det du behöver göra är att lägga till Proceedo och leverantören som betrodda platser (Trusted sites).

Om du är inloggad från http:s kan det också skapa problem för att få över varukorgen. Lägg till Proceedo adressen: *.proceedo.net samt leverantörens toppdomän adress (*.domän.se) under betrodda platser. (Obs! Stjärnan innan punkt måste vara med.) Välj verktygsfält, klicka sedan på Internetalternativ< ni får upp ett fönster som heter Internetalternativ här väljer ni fliken Säkerhet, klicka sedan på betrodda platser, efter det klicka på Platser och ett nytt fönster kommer upp. Här lägger ni till dessa adresser. Se bifogad bild.

 

Proceedo skall fungera med lägsta Java version 1.6 eller 6.0 som vissa kallar det. Vi rekommenderar alltid vi att man uppdaterar till senaste Java versionen när man använder Proceedo i operativsystemet Windows. Se under "Inställningar" för nedladdning av senare versioner, eller kontakta er interna support för mer information om uppgradering.

Java konsolen För bättre felsökning behöver vi kunna avläsa Javaloggen, först måste man aktivera Java kontrollpanelen. Klicka på kopiera och klistra in texten i t.ex. Anteckningar eller Word, spara filen och skicka den till oss.

1. Gå in på www.proceedo.net och logga in. 2. Fortsätt tills det fel som ska loggas har upprepats 3. Klicka på kopiera och klistra in texten i t.ex. Anteckningar eller Word, spara ner filen och skicka den till oss, alternativt skicka in loggfilen som du hittar under standardsökväg: C:\Users\dittanvändarnamn\AppData\LocalLow\Sun\Java\Deployment\log

Guide för Java kontrollpanelen

Grundläggande Java felsökningstips Felsökningstips Hur aktiverar jag Java i webbläsaren? Ladda ner senaste Java version Ladda ner äldre Java versioner

FAQ nedstängning av standardrapporter i Proceedo

Om ni inte redan har tillgång till rapportgeneratorn så hör av er till er kundansvarig så aktiverar vi den åt er.

I rapportgeneratorn så finns ett antal rapportmängder utifrån vilka användaren kan skapa sina egna rapportfrågor. På så sätt är det möjligt att skräddarsy rapporten utifrån sina behov så att rapporten endast innehåller den informationen som du är intresserad av. Se film för kort introduktion! https://youtu.be/cP5nPCTX_K0

Rapportgeneratorn bygger på ett antal olika rapportmängder. Rapportmängderna kan tilldelas till användaren så att användaren själv kan skapa sina rapporter. Det är även möjligt att hjälpa användarna genom att centralt skapa rapportfrågor som kan sparas och sedan delas ut till användarna.

Det är enkelt att exportera dina rapportfrågor. Välj mellan textformat, XML eller Excel. Systemet skickar automatiskt en påminnelse per mail till dig då rapporten är klar.

Det är möjligt för slutanvändare som har tillgång till rapportgeneratorn att själva skapa och spara sina egna rapportfrågor som egna eller delade med andra.



Kontakta Proceedo Support

 Ring oss på 0771-440200 eller skicka ett meddelande.

Tips från supporten

Klicka på pilarna för att få mer information om saken.