Över hälften av alla svenska förvärvsarbetare, oavsett kön och ålder, skulle öka sitt sparande om de hade lite bättre vardagsekonomi. Det visar en ny undersökning från Sifo som Visma låtit genomföra.
– Det är positivt att så många skulle vilja öka sitt sparande. Svenskarnas skuldsättning är hög och ett ökat sparande är nödvändigt för att hushållen ska klara oförutsedda utgifter, säger Sofia Gerstenfeld, vd för Visma Enterprise.
55 procent av alla förvärvsarbetare skulle öka sitt sparande om de hade lite bättre vardagsekonomi, motsvarande 1000 kronor mer i lön i månaden. Det visar en ny undersökning från Sifo som Visma låtit genomföra. 35 procent skulle även lägga mer pengar på semesterresor och 23 procent investera i sina fritidsintressen. Men skillnaden mellan könen är stor. Till exempel vill 41 procent av kvinnorna resa mer, jämfört med 28 procent av männen. Däremot är viljan att spendera pengar på fritidsintresset dubbelt så stor bland män. Endast en på tjugo av alla förvärvsarbetande vill ge eventuella extrapengar till välgörenhet.
– Lönebeskeden är efterlängtade av många och beloppet som står där ska räcka till mycket. Genom att sätta undan pengar direkt när lönen kommer, har sparandet större chans att öka även utan förbättrad vardagsekonomi, säger Sofia Gerstenfeld.
Statistik: Vad vill förvärvsarbetare lägga extra pengar på?
Om du hade lite bättre vardagsekonomi (1000 kr mer i månaden i lön) - vad skulle du helst lägga pengar på?
(Flera val möjliga)
(%) | Total | Män | Kvinnor | 20-34 år | 35-49 år | 50-65 år |
Boendet | 9 | 7 | 12 | 15 | 8 | 5 |
Inredning | 11 | 8 | 15 | 13 | 11 | 9 |
Semesterresor | 35 | 28 | 41 | 30 | 37 | 37 |
Shopping | 15 | 11 | 19 | 21 | 17 | 7 |
Handla mer miljömedvetna produkter | 9 | 5 | 14 | 13 | 9 | 6 |
Äta ute | 14 | 12 | 15 | 17 | 13 | 11 |
Fritidsintressen | 23 | 30 | 15 | 22 | 26 | 21 |
Hälsa/skönhet | 7 | 2 | 12 | 9 | 8 | 3 |
Nöjen | 16 | 15 | 16 | 23 | 15 | 8 |
Välgörenhet | 5 | 4 | 7 | 6 | 6 | 4 |
Sparande | 55 | 53 | 57 | 60 | 53 | 51 |
Annat, vad? | 3 | 4 | 2 | 1 | 3 | 4 |
Tveksam, vet ej | 3 | 4 | 3 | 3 | 2 | 5 |
Om undersökningen
Den statistiska undersökningen genomfördes på uppdrag av Visma i samarbete med Kantar Sifo under oktober 2016 med 1 253 respondenter, enbart förvärvsarbetande och i åldrarna 20-65 år.
För mer information kontakta
Sofia Gerstenfeld, vd för Visma Enterprise, 010-141 15 01, sofia.gerstenfeld@visma.com