Organisation

Stark framtidstro bland småföretagare – varannan tror på ökad försäljning

Hälften av landets småföretagare tror att deras försäljning kommer att öka under det kommande halvåret. Det visar Vismas Affärsbarometer som bygger på en ny undersökning bland 815 små och medelstora företag i hela landet. Det innebär att framtidstron är ännu starkare än i höstas, och att den positiva trenden bland småföretagare i Sverige fortsätter.

Stark framtidstro bland småföretagare – varannan tror på ökad försäljning

Hälften av landets småföretagare tror att deras försäljning kommer att öka under det kommande halvåret. Det visar Vismas Affärsbarometer som bygger på en ny undersökning bland 815 små och medelstora företag i hela landet. Det innebär att framtidstron är ännu starkare än i höstas, och att den positiva trenden bland småföretagare i Sverige fortsätter.

– Vi ser en fortsatt stark utveckling på marknaden i Sverige. Trots en hel del oro i omvärlden och politisk osäkerhet så har små och medelstora svenska företag medvind. Att deras framtidstro har vuxit ytterligare är ett tydligt tecken på ett positivt ekonomiskt klimat i landet, säger Henrik Salwén, vd för Visma Advantage.

Hälften av småföretagen, 50 procent, tror på en ökad försäljning under de kommande sex månaderna. Det är en ökning med tre procentenheter sedan förra undersökningen i höstas, och även en liten ökning jämfört med förra vårens resultat. Bland de småföretagare som tror på ökad försäljning är tillgången till fler försäljningskanaler den mest förekommande anledningen till optimismen, vid sidan av säsongsberoende orsaker. Av de som trots allt tror att försäljningen kommer minska anges ökad konkurrens och minskad intern kapacitet som största skäl.

Mest optimistiska är småföretagare verksamma inom reklam, PR och kommunikation. Affärs- och organisationsutveckling samt IT och Telekom är andra branscher med stark framtidstro.

– Teknik- och tjänstesektorn präglas av en stark utveckling och innovation just nu. Därför känns det logiskt att företag inom dessa branscher ser extra ljust på framtiden säger Henrik Salwén.

Branscher med högst framtidstro (andel som tror på ökad försäljning)
1. Reklam/PR/Kommunikation (63 procent)
2. Affärs- och organisationsutveckling (63 procent)
3. IT och Telekom (62 procent)

Branscher med lägst framtidstro
1. Kultur/Nöje/Fritid (33 procent)
2. Redovisning/Revision (34 procent)
3. Transport/Åkeri (37 procent)

Bilaga: Branschranking, hela listan

För mer information, kontakta
Henrik Salwén, vd för Visma Advantage, 070-816 66 11, henrik.salwen@visma.com
Om du vill komma i kontakt med deltagare i undersökningen för intervjuer på lokal eller regional nivå, kontakta Per Asplund, Visma Advantage, 010-141 29 18, per.asplund@visma.com

Vismas Affärsbarometer bygger på en enkät som besvarats av 815 små och medelstora svenska företag mellan den 1 och 20 april 2017. Enkäten skickades till 14 475 småföretagare över hela landet. Undersökningen har genomförts sedan 2011 och är en indikator på framtidstron bland små och medelstora företag. Detta är trettonde gången barometern tas fram. Den bifogade grafiken visar hur framtiden har bedömts vid de senaste undersökningstillfällena.

Läs mer: visma.se/affarsbarometern

Kontakt

Andrea Eriksson

PR & kommunikationsansvarig Visma Sverige

+46 70 237 83 47