Reistadloppet i Norge är en för säsongen nytillkommen längdskidloppstävling i Visma Ski Classics. Loppet adderar ytterligare spänning till den nordiska tävlingen Visma Nordic Trophy, och går av stapeln 1 april.
Visma Nordic Trophy initierades av Visma och är en tävling som inkluderar de fem sista nordiska loppen i Visma Ski Classics. Reistadloppet är det nästa sista och äger rum i norra Norge lördag 1 april. Loppet är 50 km långt, med start i Setermoen i Bardu och målgång i Bardufoss i Målselv.
Prispengar
För att hamna på prispallen i Visma Nordic Trophy måste åkarna samla så mycket poäng som möjligt under de fem skidloppen. Reistadloppet kommer att ha stor inverkan på placeringarna inför det sista loppet, Ylläs-Levi i Finland. När poängen sedan räknas samman belönas de tre bästa manliga och kvinnliga åkarna som har högst poäng, med totalt 35 000 euro.
– Vi identifierar oss med skidåkarnas jakt på att ständigt förbättra sig och att hitta nya sätt att ligga före konkurrenterna. Och precis som i näringslivet så krävs det karaktär, beslutsamhet och uthållighet - men också laganda och kamratskap, säger Øystein Moan, CEO för Visma.
För mer information kontakta
Aase Settevik, Director of Brand & Communications på Visma, +47 920 49 559, aase.settevik@visma.com
Visma Nordic Trophy skidlopp
Vasaloppet, Sverige, 5 mars, 90 km
Birkebeinerrennet, Norge, 18 mars, 54 km
Årefjällsloppet, Sverige, 25 mars, 55 km
Reistadloppet, Norge, 1 april, 50 km
Ylläs-Levi, Finland, 8 april, 67 km
Vinstpengar
1:a plats damer: 10 000 EUR
2:a plats damer: 5 000 EUR
3:e plats damer: 2 500 EUR
1:a plats herrar: 10 000 EUR
2:a plats herrar: 5 000 EUR
3:e plats herrar: 2 500 EUR
Om Visma Ski Classics
Visma Ski Classics är ett internationellt mästerskap i längdskidåkning. Denna säsong består Visma Ski Classics av 13 av världens mest prestigefyllda och traditionella längdskidåkningslopp, som Marcialonga i Italien, Vasaloppet i Sverige och Birkebeinerrennet i Norge. 28 proffslag och 50 000 amatöråkare deltar i samma lopp. Tävlingarna sänds på tv i fler än 70 länder världen över och har mer än 20 miljoner tittare.